از منتور به مربی‌

در کلاس مربی‌گری یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوم، اشتراک دیدگاه در خصوص مفهوم نقش مربی است که باید از خلال بیان نقش‌های معلم، مشاور، منتور و ... به آن دست یافت. این وضعیت به دلیل تفسیرها و واژگان متعدد و مترادفی است که سال‌ها در این حوزه به موازات یا جایگزین و البته به اشتباه از آن‌ها بهره گرفته شده است.

در این کلاس‌ها همواره اسلاید فوق، کمک شایانی به بحث تمایز مربی و منتور (مرشد، راهنما یا دیگر واژگان معادل فارسی) نموده و یکی از موثرترین‌ تصاویر برای ایجاد این اشتراک مفهوم است. ماحصل بحث در این واژه‌کاوی تبیین هل دادن و کشیدنی است که از سوی دو طیف، برای رسیدن به سرمنزل مقصود دنبال می‌شود.

راهنما به دنبال حل مسائل سایرین است و در این مسیر با تکیه بر تجربه و اندوخته متناسب در این زمینه، تلاش دارد تا به صورت مستقیم صحبت کند، راهنمایی کند و پیشنهاد ارائه نماید که طبیعتا در این حالت علیرغم وجود مزیت‌های متنوعی از جنس کاهش زمان و هزینه‌ی ناشی از تکرار خطا و انتقال کامل تجربه، خلاقیت فرد محو می‌شود و در ذهن وی، تلاشی برای یافتن راه‌حل متجلی نمی‌شود.

در کنار این موضوع مربی در مسیری متفاوت و با تلاشی غیرمستقیم، سعی می‌کند تا به مخاطب (مربا) کمک نماید، خود به راه‌حل دست یابد و با پرسش‌هایی درست و به موقع، از سلول‌های خاکستری مغز او بهره می‌جوید. هدایت جلسه مربیگری با این شیوه، به فرد کمک می‌کند تا در کنار انسجام و تمرکز بر روی مبحث و هدف توافق شده، سعی کند از دریچه‌ها و زوایای متفاوتی به مسأله نگاه کند و با تکیه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های خود، در اندیشه بهبود و توسعه فردی‌اش باشد. در این میان مربی علیرغم اینکه شاید تجربه‌ چندانی در زمینه هدف‌گذاری شده و موضوع بحث نداشته باشد، اما با مهارت و درایتی که در هدایت جلسه مربیگری دارد، تلاش می‌کند تا با بهره‌مندی از هوش خوب در پرسش‌های مناسب و گوش خوب در شنیدن نظرات و پاسخ‌های مربا، مسیر جلسه را به توافق و جمع‌بندی نهایی رهنمون سازد.

/ 1 نظر / 67 بازدید
بهروز

ایوب عزیز لذت بردم و عالی بود. خدا به این رویکرد و تفکر برکت بده انشا ا...