بخشی از مقاله:

چالش های سازمانهای ایرانی در مواجهه با نیروهای دانشگر

(راهکارهایی در حوزه مدیریت منابع انسانی)

نویسنده: ایوب اسماعیلی

برگرفته از: نشریه منابع انسانی

 

نگهداری نیروهای دانشگر:

 

       مطابق با یافته های تحقیقاتی در آمریکا، اروپا و آفریقا(Horwitz,2003) ترک خدمت دانشگران در بین دیگر نیروهای کار بیشتر است، پس اتخاذ استراتژی های لازم به منظور جلوگیری از ترک خدمت آنها بسیار حائز اهمیت است. هرچند تحقیقی در خصوص ترک خدمت نیروهای دانشگر در سازمانهای ایرانی صورت نگرفته، لیکن جلوگیری از ترک خدمت نیروهایی که هزینه های گزافی را از جهت جذب و سرمایه گذاری بر روی آنها، برای سازمانها در بر داشته است امری است بدیهی و روشن است و نیازمند شناخت نیازها و بازنگری در مکانیزم های نگهداری این نیروها می باشد. بالا بردن شرایط مناسب نگهداری نیروهای دانشگر، منجر به افزایش رضایت شغلی آنان گردیده و در نهایت تعهد سازمانی بالایی را برای استمرار فعالیت در سازمان پدید می آورد.

 

ناگفته نماند که سنجش منظم و پریودیک رضایت شغلی و تعهد سازمانی نیروهای دانشگر می تواند معیار مناسبی را در خصوص اثربخشی فعالیت های مدیریت منابع انسانی در راستای نگهداری این نیروها در اختیار سازمان بگذارد، که در تصمیم گیری ها و تبیین استراتژی های سازمانی کمک شایانی می نماید.

 

در این بخش لازم است تا مطالبی در راستای بهبود شرایط نگهداری کارکنان در سازمانهای ایرانی که حاصل تجربیات محقق و مطالعات صورت گرفته است آورده شود.

 

مهمترین عوامل نگهداری نیروهای دانشگر عبارتند از:

 

§     قرار گرفتن نیروهای دانشگر در گروه های کاری، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در انگلیس عمده رضایت این نیروها در تعاملات و ارتباطات صورت گرفته با همکاران کسب می شود

§     نوع فعالیت هایی که دانشگران طالب انجام آن هستند بیشتر چالشی است، لذا قرار گرفتن در محیط هایی با سئوالات و تلاش برای رفع ابهامات موجود آنها را نسبت به سازمان متعهد تر می سازد

§         سیستم پرداخت از مهمترین عوامل است که باید بر مبنای عملکرد دانشگران باشد

§         وجود ابزارهای دسترسی به اطلاعات همچون اینترنت و منابع کتابخانه (با وجود شرایط نامساعد دسترسی به اینترنت در کشورمان)

§         فضای فکری مناسب از حیث گرایش همکاران به کسب دانش و بروزآوری اطلاعات

§         زمان حضور منعطف و بهره گیری از ساعات شناوری کار در مورد نیروهای دانشگر

§         تقدیر و تشکر از موفقیت های کسب شده بوسیله دانشگران

§         فراهم سازی ابزارهای خود کنترلی و ایجاد فضای اعتماد و همدلی

§         آزادی و استقلال عمل در انجام فعالیت های محوله به دانشگران

§         مشارکت خواهی در تصمیم گیری ها و تبیین استراتژی ها سازمانی

§         مشارکت نیروهای دانشگر در مالکیت (خصوصا بنگاه های کوچک دانش محور)

§         به اشتراک گذاشتن فعالیتهای نیروهای دانشگر در سازمانها و تبادل اطلاعاتی این نیروها با یکدیگر

§         توجه به مشکلات شخصی و خانوادگی

§         ترسیم مسیر شغلی و تسهیل ارتقاء سازمانی این افراد

§         توسعه کانالهای ارتباطی در سازمان

§         استقرار نظام مناسب پاداش

§         بهبود شرایط ارگونومیکی کار

§         ایجاد فرصتهای پیشرفت تخصصی و دانشی

§         ارائه اطلاعات شفاف در برخی از تصمیم گیری های کلان سازمانی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی , روز نوشت‌ها


تاريخ : ۳٠ آبان ۱۳۸٩ | ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.