این روزها اینترانت(Intranet) یا همان شبکه‌های داخلی در سازمانها، رونق زیادی گرفته و به عنوان یکی از مهمترین کانالهای ارتباطی سازمان محسوب می شود.

درتعریف مختصری از این شبکه‌ها عنوان می‌شود که: اینترانت شبکه‌ای رایانه‌ای است که از زبان مشترک ارتباطی شبکه جهانی اینترنت، برای تبادل داده‌ها استفاده می‌کند و تمام خدمات اینترنت، از جمله پست الکترونیکی، انتقال فایل (FTP)، گروه‌های خبری و تله کنفرانس را، در شبکه‌ای اختصاصی برای استفاده‌کنندگان مشخص آن شبکه، ارائه می‌دهد در حالی که لزومآ به اینترنت متصل نیست.

تفاوت اساسی میان شبکه اینترانت و سایر شبکه‌ها در آن است که، این شبکه بر اساس پروتکل‌های اینترنت نظیر TCP/IP و HTTP شکل می‌گیرد.

این شبکه‌ها جدای از بحث کاهش چشمگیر مصارف منابعی همچون کاغذ در ارتباطات سازمانی، منافع دیگری را نیز عاید سازمانها می‌کند، که به بخشی از این مزایا به صورت مختصر اشاره خواهم داشت:

  • امکان ایجاد و تعریف جریان های کاری و اتوماسیون‌های اداری، بر روی آنها
  • امکان فراهم شدن اتاقهای گفت و گو
  • امکان ایجاد کنفرانسها و جلسات مجازی
  • ارتباطات وسیع و چند سویه الکترونیکی و بیان مطالب و یادداشتهای کارکنان، در این فضای مجازی
  • افزایش میزان مشارکت و حضور کارکنان، در فرآیندهای مختلف سازمان
  • فراهم شدن فضایی مجازی برای بیان غمها و شادی ها و سهیم شدن دیگران در آن
  • افزایش وفاداری سازمانی بواسطه ارتباطات وسیع و نزدیکتر افراد با لایه‌های مختلف سازمان
  • خلق و پرورش ایده‌ها و نظرات، در این فضا و امکان رشد و توسعه، از سوی سایرین
  • امکان فرهنگ سازی از این طریق
  • راهی برای بیان دیدگاه‌ها،‌ خط مشی، ماموریت، اهداف و برنامه‌های کلان سازمان از سوی مدیریت ارشد
  • دسترسی سریع و راحت کاربران به ضوابط، دستورالعملها و سایر مستندات سازمانی
  • سهولت در تعریف نیازها و خواسته‌های آموزشی افراد 
  • امکان گردش پیام‌ها و مکاتبات افراد
  • فراهم سازی امکان جستجو در این فضا و ایفای نقش حافظه سازمانی، در بسیاری از موارد
  • فراهم شدن فضایی برای ارتقاء سطح دانش و بروزآوری آن از سوی پرسنل
  • امکان درج مناسبتها و گرامیداشت ایام خاص همچون: موفقیتها، تولدها، اخبار عمومی مرتبط با کار و ...
  • امکان تزریق امید و انرژی مثبت در محیط کار
  • بررسی و تبادل نظر در خصوص تجارب سازمانی و تسهیم آن
  • و...

بدیهی است که توسعه و بهره‌مندی بهینه از این ابزار ارتباطی در سازمانها، می‌تواند زمینه‌ ساز موفقیت‌های بیشماری گردد، که شاید مهمترین بخش کارکردها و اثرات آن متوجه حوزه منابع انسانی و متولیان آن در سازمانها باشد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ٢٠ مهر ۱۳۸٩ | ۳:٠۳ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.