در کلاس مربی‌گری یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوم، اشتراک دیدگاه در خصوص مفهوم نقش مربی است که باید از خلال بیان نقش‌های معلم، مشاور، منتور و ... به آن دست یافت. این وضعیت به دلیل تفسیرها و واژگان متعدد و مترادفی است که سال‌ها در این حوزه به موازات یا جایگزین و البته به اشتباه از آن‌ها بهره گرفته شده است.

در این کلاس‌ها همواره اسلاید فوق، کمک شایانی به بحث تمایز مربی و منتور (مرشد، راهنما یا دیگر واژگان معادل فارسی) نموده و یکی از موثرترین‌ تصاویر برای ایجاد این اشتراک مفهوم است. ماحصل بحث در این واژه‌کاوی تبیین هل دادن و کشیدنی است که از سوی دو طیف، برای رسیدن به سرمنزل مقصود دنبال می‌شود.

راهنما به دنبال حل مسائل سایرین است و در این مسیر با تکیه بر تجربه و اندوخته متناسب در این زمینه، تلاش دارد تا به صورت مستقیم صحبت کند، راهنمایی کند و پیشنهاد ارائه نماید که طبیعتا در این حالت علیرغم وجود مزیت‌های متنوعی از جنس کاهش زمان و هزینه‌ی ناشی از تکرار خطا و انتقال کامل تجربه، خلاقیت فرد محو می‌شود و در ذهن وی، تلاشی برای یافتن راه‌حل متجلی نمی‌شود.

در کنار این موضوع مربی در مسیری متفاوت و با تلاشی غیرمستقیم، سعی می‌کند تا به مخاطب (مربا) کمک نماید، خود به راه‌حل دست یابد و با پرسش‌هایی درست و به موقع، از سلول‌های خاکستری مغز او بهره می‌جوید. هدایت جلسه مربیگری با این شیوه، به فرد کمک می‌کند تا در کنار انسجام و تمرکز بر روی مبحث و هدف توافق شده، سعی کند از دریچه‌ها و زوایای متفاوتی به مسأله نگاه کند و با تکیه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های خود، در اندیشه بهبود و توسعه فردی‌اش باشد. در این میان مربی علیرغم اینکه شاید تجربه‌ چندانی در زمینه هدف‌گذاری شده و موضوع بحث نداشته باشد، اما با مهارت و درایتی که در هدایت جلسه مربیگری دارد، تلاش می‌کند تا با بهره‌مندی از هوش خوب در پرسش‌های مناسب و گوش خوب در شنیدن نظرات و پاسخ‌های مربا، مسیر جلسه را به توافق و جمع‌بندی نهایی رهنمون سازد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی , سایر حوزه‌های مدیریت


تاريخ : ۱۳ بهمن ۱۳٩٢ | ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.