این روزها خبرهای زیادی از کشتار تریلرهای هووی چینی به گوش می‌رسد، که با توجه به اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در تعطیللی‌های اخیر، برای این تریلرها، می‌توان به واهمه تهی از اقدام مسئولین، از ضعف اساسی سیستم ترمز این تریلرها و مخاطرات ناشی از حرکت آنها در جاده‌های کشور واقف شد.

در پی آخرین کشتار این تریلرهای بی کیفیت در همدان که منجر به کشته شدن 6 تن و مجروح شدن 10 تن دیگر شد، امروز صبح بحث مبسوطی از سوی یکی از مسئولین ایران خودرو دیزل و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در رادیو در جریان بود، که در نهایت هر یک با محکوم کردن و مقصر شناختن دیگری، سعی در پاک کردن صورت مسئله داشتند و مخاطب تنها شاهد به هیچ انگاشتن جان آدمها در جریان این بحث بود.

اخلاق و منش غیر انسانی تولید کننده چینی و وارد کننده این محصول بی کیفیت(با توجه به اخبار درج شده در سایتها عامل اصلی 10 درصد تلفات رانندگی است) بر کسی پوشیده نیست، اما سکوت مسئولین در قبال از دستن رفتن جان انسانهای بی‌گناه، در جاده‌های کشور جای بسی تأمل است.

چگونه است که در جامعه ما جان انسانها آنقدر بی مایه تلقی می‌شود، که با وجود حجم بالای تلفات جاده‌ای، کسی خم به ابرو نمی‌آورد و تنها برای حفظ صندلی و جایگاه خود به فرافکنی و مقصر خطاب کردن دیگران می‌پردازد.

نمونه‌ای کوتاه از اتفاقات رخ داده توسط هوو‌های چینی به نقل از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از این قرار است:

دنیای اقتصاد، 30 تیر 1389

«هوو»ها با وجود هشدارهای فراوان در مورد ضعف در سیستم ترمز، همچنان در جاده‌های کشور بی‌محابا می‌تازند و جان هموطنان و رانندگان خودرو را می‌گیرند؛ در حالی که برپایی جلسات متعدد در این خصوص برای رفع مشکل این تریلرها عملا نتیجه‌ای نداده است و کسی هم پاسخگوی خانواده‌ جانباختگان نیست.

به گزارش ایسنا، در آخرین حادثه‌ای که یکی از این تریلرها آفرید ساعت 6 و 45 دقیقه سه‌شنبه (دیروز) در محور دماوند– تهران در محل پل نمیر، یک دستگاه تریلر «هوو» در حال حرکت در مسیر شرق به غرب به علت نا‌توانی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از ضعف سیستم ترمز با یک دستگاه اتوبوس که هم مسیر با تریلر و در مقابل آن در حرکت بوده، برخورد کرده است.
سرهنگ همایون شریفی، سرپرست پلیس‌راه استان تهران با اشاره به اینکه بازهم ضعف سیستم ترمز تریلرهای «هوو» حادثه آفرید، گفت: در این حادثه 7 تن کشته و 10 تن دیگر مجروح شدند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده وقت پلیس‌راه کشور در خرداد ماه سال گذشته نسبت به ناایمنی تریلی‌های «هوو» هشدار داده بود که هر لحظه باید منتظر بروز یک فاجعه توسط 13 هزار تریلی «هوو» در جاده‌های کشور باشیم.

وی گفته بود که در پی تصادفات مکرر این تریلی، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که وزن این تریلی با ترمزش تناسب ندارد و حرکت آن در جاده‌های کوهستانی ایمن نیست.

تصادفات و حوادث «هووها» به حدی بوده است که پلیس‌راه کشور در نوروز سال گذشته تردد این خودروها را تا 15 فروردین ماه در تمامی محورهای کشور ممنوع اعلام کرد.

خبرگزاری مهر، ۴ مرداد ۱۳۸۹

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: تریلی های هوو تنها یک درصد خودورهای کشور را شامل می شوند اما عامل 10 درصد تلفات رانندگی در کشورند.

سردار اسکندر مومنی صبح دوشنبه در مراسم واگذاری پلاک ویژه معلولان در جمع خبرنگاران با اشاره به پرونده تریلیهای هوو گفت:‌ این تریلی دارای اشکالات اساسی در ساختار از جمله پایداری، فرمان‌ پذیری، ایستایی و ترمز است.

وی افزود:‌ در ایران از این خودروها به عنوان کشنده‌ برای بارهایی به وزن بیش از 40 تن استفاده می‌شود اما در سایر کشورها از جمله کشورهای آسیای شرقی از این تریلیها برای جابه جایی بار با وزن پایین استفاده می‌شود بر همین اساس در ایران نیز باید ظرفیت استفاده از این خودرو را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 16 هزار تریلی هوو در کشور شماره گذاری شده اما از ابتدای سال جاری شماره گذاری این تریلی را تعلیق کرده‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: با بروز حوادث جدید و به علت تصادفاتی که این تریلی‌ها در کشور ایجاد کرده به شرکت خودروساز آن اعلام کردیم تا معایب آن را برطرف کنند و علاوه بر آن از این پس پلیس اجازه تردد این تریلی در برخی از محورها را نمی دهد. از حمل مواد آتش‌زا توسط این خودروها نیز جلوگیری می شود.

وی گفت: تصمیم نهایی پلیس کاهش ظرفیت این تریلی است زیرا ورود این خودرو به کشور تصمیم اشتباهی بود که اکنون باید با کاهش ظرفیت حمل آن به 26 تن و همچنین تغییر نوع خودرو از کشنده به کامیون، این اشتباه را اصلاح کرد.

سردار مومنی ادامه داد: تریلی‌های هوو یک درصد خودروهای کشور را تشکیل می‌دهند اما عامل 10 درصد تلفات تصادفهای رانندگی است.

وی گفت: در حال حاضر حداکثر عمر این خودرو در کشور پنج سال است در حالی که سایر خودروهای سنگین عمری 30 ساله دارند. بر همین اساس اگر عمر این خودروها به 10 سال برسد فاجعه‌ در کشور ایجاد می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران، 21 شهریور 89

مدیرکل مدیریت بحران استان همدان از کشته شدن 6 تن و مجروح شدن 10 تن دیگر در حادثه تصادف «هُوو» در همدان خبر داد.

طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تصادف یک دستگاه تریلر «هُوو» در میدان رسالت همدان، اظهار کرد: تاکنون این حادثه 6 تن کشته و 10 مجروح در پی داشته است.

وی گفت: در حال حاضر گروه‌های امدادرسانی در سر صحنه حادثه حضور دارند و عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

حسین اشرفی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان نیز در این خصوص به ایسنا گفت: برخورد یک دستگاه تریلر «هُوو» حامل سنگ با اتوبوس مسافربری درونشهری و 2 خودرو سواری حداقل 6 کشته برجای گذاشت.

وی افزود: راننده یک دستگاه تریلر «هُوو» حدود ساعت 13:30 روز یکشنبه در میدان رسالت همدان، کنترل وسیله نقلیه خود را از دست داده و با برخورد با اتوبوس مسافربری درونشهری فاقد مسافر و پس از آن یک دستگاه تاکسی و پراید و انفجار لوله گاز موجب آتش‌سوزی شد که در پی آن یک ساختمان مسکونی و 3 باب مغازه فرو ریخت.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر همدان تصریح کرد: تا کنون در این حادثه 6 تن جان خود را از دست دادند و 7 مصدوم نیز به بیمارستان منتقل شدند.

اشرفی گفت: هم‌اکنون نیروهای امدادی در حال خارج کردن مصدومان از زیر آوار هستند.

حمید ره‌انجام، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز در خصوص این حادثه گفت: تریلر «هُوو» که حامل سنگ بود به دلیل عدم کارکرد مناسب سیستم ترمز با تیر چراغ برق برخورد و پس از آن با یک دستگاه اتوبوس، تاکسی و پراید گازسوز برخورد کرد که این حادثه سبب انفجار شد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ٢۳ شهریور ۱۳۸٩ | ۱:٢۳ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.