در عجبم که چگونه در گوشه‌ای از دنیا، مشتری‌ها از زمان رونمایی محصول جدید اپل تا مرحله فروش آن به مدت 15 روز در صف خرید می‌ایستند + و اینگونه تعهد خود را به محصول دلخواه‌شان نشان می‌دهند در حالی که در گوشه دیگری، به دلیل انحصار تولید و هزار و یک جور مشکل دیگر، مردمی به ناچار و نه از سر میل محصول بی‌کیفیتی را از شرکتی خاص، خریداری می‌کنند و به پای آن می‌سوزند و می‌سازند و در هر موقعیتی سخن از نقد و ناله از کیفیت پایین و خدمات نازل آن محصول سر می دهند.

یکی از تمام لیاقت و توان‌اش برای عرضه محصول باکیفیت و رقابتی مایه می‌گذارد و دیگری با تمام لابی‌گری‌ها و رانت‌اش در پی افزایش قیمت و کاهش هزینه‌های تولید بر‌می‌آید و هر روز جیب تعداد بیشتری از هموطنان‌اش را خالی می‌کند.

یکی برای انقاد و بیان کاستی محصولش جایزه می گذارد + و دیگری برای رسوایی و فجایعی که به بار می‌آورد، خم به ابرو نمی‌آورد و گوشش بدهکار هیچ نقدی نیست.

مشتریان یکی در پی کناره‌گیری و مرگ مدیرعامل‌ شرکت در بهت و ناراحتی سنگینی فرو می‌روند + و مشتریان دیگری روزی نیست که آرزوی اتمام دوره مدیریتی در آن شرکت را نداشته باشند، تا شاید اندک تغییری در کیفیت محصول حادث شود و بهایی به مصرف‌کننده داده شود.

یکی برای حفظ نام و جایگاه‌اش تمام تمرکزش را بر مشتری و رضایت او گذاشته + و دیگری در هر مسیری برای فشار به مصرف‌کننده، بالابردن قیمت و دریافت مجوزهای خاص قدم گذاشته است.

 

قصه‌ی میزان ایجاد تعهد به محصول در این دو سرا، حکایتی اسفناک برای مردمی است که از سر تقدیر، انتخاب‌گر برندهایی می‌شوند که راهی برای جایگزینی‌شان مهیا نمی‌بینند.‌

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , سایر حوزه‌های مدیریت


تاريخ : ۱ مهر ۱۳٩٢ | ٤:٠٧ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.