با توجه به شرایط خاص اقتصادی این روزها و مشکلات متعدد واحدهای صنعتی و تولیدی، استرس و فشارهای مضاعفی به افراد در محیط‌های کاری وارد می‌شود، از این رو در تلاش برای غالب شدن و تحت کنترل درآوردن این استرس‌ها، شیوه‌هایی را برگرفته از تجربه شخصی و موضوعات مطالعه شده به اختصار آورده‌ام تا شاید به کاهش این‌گونه فشارها در محیط‌های کاری کمک کند:

غذا را در شرایط مناسبی سرو کنید

در شرایط فعلی اکثر افراد، غذای خود را در محیط‌های کاری و پشت مونیتورهای خود، با فکر و دغدغه انجام کارهای پیش‌رو، با سرعت و کوچکترین درنگ و تاملی میل می‌کنند. زمانی که در محیط خانواده نیز قرار دارند، همزمان با تماشای کانال‌های مختلف و مشاهده انواع و اقسام اخبار متناقض و بعضاً ناخوشایند، غذا می‌خورند که این روند اثرات و مشکلات جدی در پی دارد. بهتر است برای سرو وعده‌های غذایی روزانه، اندکی از تجهیزات و تکنولوژی فاصله بگیرید و در آرامش و با شرایط مناسب فیزیکی و روانی این کار را انجام دهید.

خواب کافی

بدون شک دوستان زیادی با من هم‌عقیده هستند که کم‌خوابی یکی از چالش‌های اصلی همکاران طی روزهای متوالی است. اگر ذهن و مغز انسان فرصت کافی برای استراحت نداشته باشد بدون شک در موقعیت‌های استرس‌زا قدرت تحلیل و مقابله آن، به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. توصیه می‌شود حداقل 6 ساعت خواب را در برنامه‌ریزی خود بگنجانید و ساعت زیستی خود را با دیر خوابیدن‌های متمادی دچار ناهنجاری نکنید. همچنین محیط تاریک خواب یکی از مهمترین عوامل برای رسیدن به آرامش و استراحت مطلوب است. در کنار این مسائل پزشکان توصیه می‌کنند تا حداقل 3 ساعت قبل از خواب شام‌تان را میل کرده باشید.

ورزش

ورزش منظم مطمئناً تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش استرس دارد که این مسئله به دلیل تاثیر مستقیم تحرک و ورزش، بر بهبود گردش خون و جریان خونرسانی به مغز است. این مسئله باعث آرامش و کاستن از تشنج‌ها و فشارهای عصبی در طول روز می‌شود.

در شرایطی که ورزش‌های پرتحرک و فیزیکی چندان برایتان مقدور نیست، بهتر است از ورزش‌هایی همچون یوگا، رفتن به استخر و سونا و یا ماساژهای گاه‌ و بیگاه استفاده کنید.

همکلام شدن با دیگران

بدون شک یکی از نیازهای اولیه انسان معاشرت و ارتباط با دیگران است، این مسئله در هنگام استرس و فشارهای عصبی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. بهتر است شنونده‌ای با حس بالای همدلی بیابیم و در چنین مواقعی از مشکلات و ناراحتی‌هایی که آزارمان می‌دهد با او بگوییم. این موضوع به تخلیه روانی منجر شده و احساس سبکی و کاهش تنش‌های روحی پس از صحبت کردن با دیگران، به سهولت قابل مشاهده است.

به نیازها و سرگرمی‌هایتان توجه کنید

گاهی خرید یک کالای مورد علاقه، دیدن یک فیلم،رفتن به مسافرت، گوش‌دادن به موسیقی دلخواه یا حضور در رستورانی برای سرو شام مورد علاقه، کمک بی‌نظیری به رهایی از موقعیت‌های پرفشار می‌کند. این مسئله خلاء‌ها و کاستی‌های ذهنی و روانی افراد را که با هجوم مشکلات به گوشه‌های دورتر مغز مهاجرت کرده‌اند فراخوانی کرده و به جبران آنها می‌انجامد.

مثبت اندیشی

این واژه آنقدر در روانشانسی صنعتی و محیط‌های کاری عنوان شده که گاهاً واژه‌ای لوث شده می‌نماید، در حالی که تکرار آن برای ما در هر زمان تلنگری است که نیازمان را بیش از گذشته به این واژه نشان می‌دهد. نبود اعتماد به نفس و احساس عجز و ناتوانی برای کنترل و مدیریت موقعیت‌های مختلف عامل اصلی استرس است، پس بهتر است تا با رویکردی مثبت و امیدوارانه در مواجهه با مشکلات، تلاش کنیم تا راه‌حل‌ها را بیابیم و دنیای اطراف‌مان را از دریچه‌ای زیباتر به نظاره بنشینیم.

مدیریت زمان

عمده فشارها و مشکلات ما ناشی از پایبندی به تعهدات و انجام کارها در بازه‌های توافق شده(Deadline) است، لذا بهتر است با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان فشارهای ناشی از انباشتگی کارهای روزانه و تاخیرهای متعاقب آن را به حداقل برسانیم، این مسئله با اولویت‌بندی کارها و در نهایت کاهش استرس‌ها کمک شایانی می‌کند.

 

هرچند پرداختن به تمامی زوایای استرس و فشار در محیط‌های کاری، نیازمند مجال و فرصت بیشتری است اما در این نوشته تلاش شد تا عمده‌ راه‌حل‌ها و روش‌های مقابله با استرس بیان شده تا شاید با بکار بستن آن‌ها بتوانیم زندگی کاری بهتر و آرام‌تری را تجربه نماییم.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی , سایر حوزه‌های مدیریت


تاريخ : ٢۱ تیر ۱۳٩۱ | ٩:۳۳ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.