خرید

یکی از علاقه‌مندیهای مسافران به سرزمین هزار معبد، خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ و کوچکی‌ست که در شرایط رقابتی، با قیمتهایی مناسب(لااقل خیلی ارزان‌تر از ایران) مشغول فعالیت هستند.

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون که در تمامی شهرها در شعبات متعدد دایر هستند، به دلیل ‌اجناس متعدد و با کیفیت(به قول یکی از همراهان از شیر مرغ تا جون آدمی‌زاد)، لیبل خورده(برای اطلاع از قیمت) و باز در تمامی ساعات(لااقل تا زمانی که ما بیدار بودیم) یکی از مهمترین و بهترین مراکز تهیه لوازم مورد نیاز است.

مراکز فروش معتبری همچون، MBK، Bo Be Market، JJ. Mall، Robinson، Carefour، Jusco، Pratunam، Siam Center و ... با طراحی‌های مدرن و زیبا، شوها و روش‌های خاص فروش به هر طریقی در پی جلب مشتری و فراهم کردن رضایت وی هستند.

البته در خصوص جای مناسب برای خرید، به نظر من جی جی بازار (JJ. Mal) به دلیل اینکه مرکز خرید خود شهروندان تایلند است هم وسعت بیشتری دارد،‌ هم قیمتهای مناسبتر و از همه مهمتر با نگاه شخصی،‌ به دلیل علاقه شدید و پس از گشتن‌های متعدد بالاخره تو این بازار توانستیم تعداد زیادی از تمبرهای کشور تایلند را هم خریداری کنیم. این تمبرها با در برداشتن تصاویر بسیار زیبا از پوشش،‌ غذا،‌ سلسله پادشاهی، مراکز تاریخی و ... معرف فرهنگ و غنای تاریخی این کشور بودند.

 

یک نکته دیگر در خصوص این بازار، قطار زیبا و نوستالوژیکی بود که در وسط بازار مسافران را جابجا می‌کرد. نمونه این قطار را در خیابان تقسیم استانبول دیده بودم و برایم تداعی خاطره شد.

آنچه در این بازارها به وضوح قابل مشاهده است،‌ مواردی است همچون:

 

  • صنعت چرم شامل کفش،‌کیف،‌کمربند(از تمساح و فیل و کرگدن و ...)

  • جواهرات بسیار زیبا و پرارزش در کنار بدلیجات‌های بازهم زیبا ولی کم ارزش

 

  • صنایع دستی زیبا، اعم از چوبی و سفالی و فلزی(در همه موارد با اشاره به تاریخ و اعتقادات مردم، برای مثال منقش به تصویر فیل که ریشه دیرینه در باور آنان دارد)
  • چای و برنج(در رایحه و انواع مختلف)،‌دو محصول استراتژیک برای تایلند
  • صنایع الکترونیک(در قیمت‌هایی بسیار عالی ولی اکثراً با زبان تایلندی،‌ برای مثال لپ تاپ حدود 450 هزار که زبان ویندوزش تایلندی بود و من از دردسرهای تغییر آن بیمناک)

  • ماساژ و کلینیک‌های متعددی که در همه جا به وفور قابل روئیت هستند، برای ماساژ قسمتهای مختلف بدن بصورت جداگانه و یا کامل (سر، پا، پشی و شانه، کل بدن، با روغن و عطرهای مخصوص تایلندی)

 

  • در تمامی مراکز خرید وجود رستورانها و فست فودها بیشتر از هر چیزی به چشم‌ می‌آید. دوستی می‌گفت تایلندی‌ها در خانه‌هایشان آشپزخانه ندارند و همه وعده‌هایی غذایی را در بیرون سرو می‌کنند، که البته با توجه به شلوغی تمامی این رستورانها بطور قریب به یقین درست است. البته شاید در قسمت‌های بعد به اینکه چی می‌خورند هم اشاره کنم،‌اگر قول بدهید چندش و تهوع و غیره را کنار بگذارید.
  • گلهای زیبایی که با آن گردنبند، دستبند و ... می‌سازند و بسیار چشم نواز و خوش رایحه است.
  • برگزاری شوها و فستیوالهای رقص و جشن‌های سراسر شاد و مهیج با اسپانسری این مراکز(نمونه آن برگزاری مسابقات رقص تایلند در نزدیکی مرکز خرید MBK بود که ما هم سعادت دیدن از نزدیک و هم پخش زنده آن از کانالهای کشور تایلند را داشتیم)
  • و از همه مهمتر روی باز، تبسم و مشتری مداری که در قسمتهای قبل هم به آن اشاره کرده بودم.

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: سفرنامه


تاريخ : ٢٧ امرداد ۱۳۸٩ | ۱٠:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.