همهمه، شلوغی، کمی کالا، صف‌های طویل پشت صندوق، قفسه‌های خالی و کلی واژه‌ی از این دست، حکایت این روزهای فروشگاه‌های بزرگ تهران است. در این میان فروشگاه هایپراستار با جایگاه ویژه‌ای که به دلیل فراهم ساختن تعدادی از عوامل همچون کیفیت کالا، پارکینگ مناسب، تنوع محصولات و ... دارد، نماد  بارزی از فرهنگ خرید مردم در شرایط اقتصادی فعلی است. این روزها اگر سری به آن جا بزنید حال و هوای عجیبی دارد. نوسانات بازار ارز و مشکلات متعددی که تولیدکننده‌ها با آن مواجه شده اند از یکسو و عدم اطمینان مردم از تثبیت نرخ کالاها در کنار تورم شدید، بخصوص در کالاهای مصرفی از سوی دیگر باعث شده است تا چهره این فروشگاه کاملاً دگرگون شود، به شکلی که مجموعه مشاهدات نگارنده در یکی از روزهای شلوغ این فروشگاه دال بر این موضوعات است:

  • سبدهای بسیاری از خریداران مملو از کارتن‌های پودر لباسشویی، روغن، دستمال کاغذی و ... است، خریدهایی که در گذشته به میزان مصرف و در حد محدودتری انجام می‌شد.
  • قفسه بسیاری از کالاهای مصرفی خالی شده و مردم برای یافتن این اجناس در تب و تابند. (می‌شه گفت از سر و کول همدیگه بالا می‌روند، نمونه‌اش حملات چندین دست به سمت یک چیپس خلالی بود.)
  • صف‌های پشت صندوق‌ها، شلوغ‌تر از همیشه و حجم خرید مردم نیز بسیار بیشتر از گذشته است (این مسئله گواهی است بر انبار کردن اقلام مصرفی از سوی مردم، هرچند به شکل محدود)
  • ترافیک راهروها به حدی است که کندی رفت و آمد برای خریداران آزاردهنده شده است.

شاید این تصاویربه اندازه کافی گویاست:

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ۱٠ بهمن ۱۳٩٠ | ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.