رها شدن در پستوی اندیشه‌ها و در پی آن تعمقِ در جان واژه‌ها، شروعی است بر گام نهادن در مسیر فرداها.

هر چه اندیشه زلال‌تر و واژه پرمغزتر، فردا روشن‌تر و پربارتر...


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ۳۱ فروردین ۱۳٩٢ | ٩:٢۳ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

 نویسنده: کنتین ویتس

مترجم: سیمین راد

اغلب ما فکر می‌کنیم که جایزه دادن به کارمندان به معنای انعام‌های بزرگ است که می‌تواند بر نتیجه نهایی تلاش‌های تیم کاری تاثیر بگذارد؛ اما تایید یک انجام وظیفه خوب و مناسب، می‌تواند در هر شکل و اندازه‌ای صورت بگیرد.

پیام‌های کوچک تقدیر و تشکر که در زمان مناسب داده می‌شوند نه تنها سپاسگز‌اری درخور و شایسته‌ای را تدارک می‌بینند بلکه می‌توانند کارمندان شما را با انگیزه نگه دارند. اجازه دهید هنر «تشکر کردن» یا به زبان آوردن عبارت «از شما ممنونیم» را به شیوه‌هایی نو و ابتکاری بررسی کنیم.

 1) انعطاف‌پذیر باشید

جایزه می‌تواند به‌وسیله‌ ارائه‌ ساعات کار منعطف به کارمندان اعطا شود. برای نمونه، با برنامه زمانی دوشنبه و جمعه منعطف شروع کنید، یا روشی پیدا کنید تا زمانی کوتاه‌تر صرف کار کردن در تمام هفته شود. این رای اعتماد به توانایی کارمندانتان برای مدیریت خود و به انجام رساندن امور، بزرگ‌ترین تشکر و نوعی انگیزه‌دادن است.

 2) محل کار را به منزل ببرید

شاید برای بهترین و باهوش‌ترین کارمندان بتوانید چنین تمهیدی بیندیشید؛ به شرطی که کسب‌وکار شما بتواند بر کار کارمندان بیرون از دفتر اثرگذار باشد یا تدابیری در راستای کار از راه دور ارائه کند. کارمندان راه دور می‌توانند درگیر مسافرت‌ها، مجادلات، عوارض و استرس‌های زیادی شوند. اما یک کارمند پر انرژی و شاد در خانه‌اش چه بسا بهتر از دو کارمند همواره در سفر یک شرکت بتواند کار خود را انجام دهد.

 3) به تلاش‌ها جایزه دهید

در جهان کنونی‌مان که معطوف به نتیجه‌گرفتن است، گرایش داریم بر نتایج نهایی امور تمرکز کنیم و خود را درگیر هر نوع تلاش و کوششی نکنیم. بهترین شیوه برای حفظ کارمندان این است که سخت بکوشیم و کوشیدن در راستای موفقیت، به معنای ارائه‌ پاداش در خور برای آن تلاش است. لحظه‌ای را در نظر بگیرید که در آن، پاداش در خور به هر شخص شایسته اعطا می‌شود. شیوه‌ای ساده را برای تشکر شخصی از تلاش‌های افراد جست‌وجو کنید.

 4) کمی آزادی عمل بدهید

وقتی کاری مهم به درستی و شایستگی به سرانجام می‌رسد، فرد را تایید کنید و با ارائه یک یا دو روز استراحت، پاداشی درخور به وی اعطا کنید. وقتی مجموعه‌ای از افراد در به سرانجام رسیدن پروژه‌ای همکاری کرده‌اند، می‌توانید با ارسال کارت تشکر برای کارمندانتان به آنها نشان دهید که چقدر آنها برای شما مهم هستند.

 5) یک میهمانی ترتیب دهید

اگر در یک پروژه فشار زیادی بر گروهی از کارمندان یا تمام اعضای یک بخش وجود دارد یک میهمانی جمعی ترتیب دهید. بهترین میهمانی، نوعی از مهمانی است که حقیقتا احساس جایزه‌گرفتن داشته باشد و به شکل یک «غافلگیری برنامه‌ریزی‌شده» طراحی و پیشکش شود. به عنوان نمونه‌ای ساده‌تر، از کارمندان بخواهید برنامه‌هایشان را برای یک یا دو ساعت در بعد از ظهر چنان سامان دهند که برای یک نشست مربوط به همان بخش یا یک جلسه شرکتی آماده باشند. بدون تحمیل قرارها، معطل‌کردن مشتری‌ها و فراخواندن به بازگشت به کار در انتهای میهمانی، کارمندان می‌توانند قدری راحت باشند و به خودشان استراحت بدهند و با همدیگر شادی کوچک و انرژی‌بخشی را تجربه کنند.

 6) گروهی را به ناهار دعوت کنید

با دعوت همگانی اعضای یک بخش به ناهار به فرد یا افراد پاداش بدهید. بعد از به پایان رساندن پروژه‌ای دست کم دو ساعت برای استراحت به پرسنل‌تان وقت بدهید تا از اوقات‌شان لذت ببرند و بتوانند روحیه خود را دوباره احیا کنند.

 7) مجال این را بدهید که از فشار بر کارمندان کاسته شود

به‌پایان‌رسیدن یک پروژه‌ طولانی و موفق را با اعطای هدیه‌ای به کارمندان مهم و اصلی‌تان جشن بگیرید، هدیه‌ای که برای یک پیام ویژه یا یک کارت ویژه بازدید از یک مکان به‌خصوص باشد.

8) کلمات جادویی را به زبان آورید

یک «متشکرم» بی‌تکلف و از صمیم قلب، در همه دل‌ها نفوذ می‌کند. برای تماس تلفنی‌ای که منحصرا به قصد تشکرکردن از کارمندتان است یا برای ارسال یادداشتی با دستخط خودتان که یک ژست شخصی و ژرف است وقت بگذارید. در جهان مغشوش، محدود و کوچک‌شده ما، پیوندهای انسانی‌تری را که باعث می‌شوند کارمندانتان احساس ارزشمندی کنند، فراموش نکنید.

هر روش تاییدی که انتخاب می‌کنید، در این مورد که چرا دارید از کارمندتان تشکر می‌کنید، منحصر به‌فرد عمل کنید. چه چیزی بیش از همه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ چه چیزی این کارمند را از همتاهای دیگرش در شرکت متمایز می‌کند؟ چه جزئیات و تلاش‌های کوچکی است که باعث شده این پروژه تفاوت‌های زیادی داشته باشد؟ نهایتا به یاد داشته باشید؛ هم عمل تشکر کردن و هم نحوه تشکر کردن شما، باید همان چیزی را منعکس کند که دوست دارید در تک تک کارمندانتان بیشتر و بیشتر ببینید.

منبع: دنیای اقتصاد


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ٢٦ فروردین ۱۳٩٢ | ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سازمان‌ها از یک سو و روابط گروه‌های غیررسمی همکاران از سوی دیگر، هر چند می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌هایی در سازمان‌ شود، اما در بسیاری از موارد و با نگاهی متفاوت، یکی از مفیدترین ابزارهای در اختیار منابع انسانی است تا با فرهنگ‌سازی‌ مناسب و به‌موقع از طریق آن، فضایی مملو از همدلی و همراهی نیروی انسانی پدید آورد و به تحقق شعار خانواده‌ای یکپارچه آن را سوق دهد.

برای تبیین این موضوع، می‌توان به نمونه بارز بهره‌مندی از این ابزار و حرکت هوشمندانه متولیان تعدادی از سازمان‌ها اشاره کرد که علیرغم تعطیلات عید و عدم حضور همکاران در فضای فیزیکی سازمان‌، توانستند تاثیرگذار بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همانند فیس بوک، گوگل پلاس و ... ظاهر شوند. این سازمان‌ها از عضویت و حضور همکاران در این فضاها نهایت بهره را برده و با حفظ ارتباط عاطفی آنان، زمینه‌ساز ایجاد انرژی مثبت و ترویج انگیزه‌های لازم، برای شروع سالی پربار و پرچالش شدند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ٢۱ فروردین ۱۳٩٢ | ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

یکی از روزها ناخدای یک کشتی و سرمهندس آن در این باره بحث می‌کردند که در کار اداره و هدایت کشتی کدام‌یک نقش مهم‌تری دارند.
بحث به شدت بالا گرفت و ناخدا پیشنهاد کرد که یک روز جایشان را با هم عوض کنند. قرار گذاشتند که سرمهندس سکان کشتی را به دست بگیرد و ناخدا به اتاق مهندس کشتی برود.
هنوز چند ساعتی از جابه‌جایی نگذشته بود که ناخدا عرق‌ریزان با سر و وضعی کثیف و روغن‌مالی بالا آمد و گفت:«مهندس سری به موتورخانه بزن. هرقدر تلاش می‌کنم، کشتی حرکت نمی‌کند.»
سرمهندس فریاد کشید: «البته که حرکت نمی کند، کشتی به گل نشسته است.»


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ٧ فروردین ۱۳٩٢ | ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.