مترجم: زهره همتیان

کسب‌و‌کار‌های کوچک به طور روزافزونی ‌ترفند استراحت روزانه را برای افزایش بهره‌وری و مبارزه با خستگی به کار می‌گیرند. کارشناسان خواب ‌این امر را تحسین می‌کنند.

 سال‌ها پیش، کرگ یارد موسس شرکت Yarde Metals در شهر بریستول آمریکا متوجه شد، کارمندانش که در سه نوبت کاری در روز کار می‌کردند، سرکار چرت می‌زنند. بنابراین هنگامی‌که او محل کار جدیدش را در سال 1995 ساخت، مکانی را برای اتاق خواب نیمروز با مبلمان راحتی اختصاص داد.

یارد می‌گوید «مردم فکر می‌کردند ما کاملا دیوانه شده‌ایم. حتی بعضی از همکارانم می‌گفتند معلوم هست چه کار می‌کنی؟» پانزده سال بعد، شرکت Yarde Metals حدود 700 نفر کارمند، با درآمد سالانه 500 میلیون دلار و مکان‌هایی در اطراف ساحل با اتاق‌های خواب نیمروز داشت.

 

یارد اظهار می‌کند «بدون شک، خواب نیمروز بهره‌وری را افزایش می‌دهد. جالب است که چطور کارها پیش می‌رود.‌این روند از یک مساله کاملا مضحک شروع شد و حالا به مهم‌ترین قسمت کار تبدیل شده است.»

اداره‌ها و شرکت‌های دیگری هم در سراسر کشور آمریکا دارای مکان‌هایی برای خواب نیمروز هستند. فروشگاه نرم افزار OnSwipe در منهتن در دفتر کار موسوم به «denl» خواب نیمروز را برای کارمندان خود تسهیل کرده است. همچنین شرکت‌های بزرگ دیگری چون Pontiflex، شرکت برنامه‌های تبلیغاتی موبایل در بروکلین نیویورک، شرکت Jawa سازنده نرم‌افزارهای موبایل در اسکاتدیل و شرکت مشاورفناوری اطلاعات 42 Inc در برکلی کالیفرنیا به همین صورت عمل می‌کنند. شرکت‌های مشهوری همچون گوگل و Ben & Jerry's نیز از خواب نیمروز در محل کار حمایت می‌کنند. سازمان ناسا با مشارکت موسسه ملی تحقیقات بیوپزشکی فضایی و 91 داوطلب از دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا به فضانوردان آموزش می‌دهد که چگونه در طول ماموریت‌های طولانی خواب نیمروز بهتری داشته باشند.

البته، خواب نیمروز برمی‌گردد به قرن‌ها قبل در کشورهایی با آب و هوای بسیار گرم مانند اسپانیا که برای فرار از گرمای بعدازظهر بوده است. اما مطالعات اخیر توجیحات پزشکی را برای افزایش بهره‌وری در نتیجه خواب نیمروز نشان می‌دهد. در سال 2010، محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ثابت کردند که چرت کوتاه یا خواب نیمروز می‌تواند فعالیت مغز را برای حفظ اطلاعات بهبود بخشد. آنها همچنین خاطرنشان کردند که «استراحت نیمروز نه تنها بی خوابی طولانی مدت را جبران می‌کند بلکه در سطح شناختی-عصبی، شما را فراتر از آن چیزی که از قبل بودید به جلو حرکت می‌دهد.» دو سال قبل، محققان متوجه شدند که خواب نیمروز به افزایش حافظه طولانی مدت کمک می‌کند. در عین حال، موسسه ملی سلامت و امنیت شغلی در آتلانتا در سال 2007 به‌این نتیجه رسید که چرت کوتاه روزانه نه تنها می‌تواند استراتژی مفیدی برای بهبود حالت روحی و خلق و خو باشد، بلکه برای بالا بردن رضایت شغلی نیز می‌تواند روش موثری باشد.

James Maas، کارشناس خواب و روانشناس اجتماعی دانشگاه کرنل که اصطلاح «power nap» (چرت کوتاه قبل از خواب عمیق) را 36 سال پیش‌ایجاد کرد، به کارمندان پیشنهاد می‌کند هنگامی‌ که احساس رخوت و خستگی به آنها دست می‌دهد، 15 دقیقه چرت بزنند تا حس طراوت و سرزندگی را در خود بازسازی کنند. او اظهار می‌کند «اگر ما از ماشین‌آلات به گونه‌ای کار می‌کشیدیم که از بدن انسان کار می‌کشیم، به در معرض خرابی قرار دادن آنها متهم می‌شدیم.

همان طور که ماشین آلات نیاز به روغن کاری دارند، بدن انسان هم نیاز به مراقبت و تغذیه دارد.»

به گفته Maas، کارکرد خواب کوتاه نیمروز دلیل عصب شناختی دارد. اگرچه الگوی EEG (سنجش جریان الکتریسیته در سر) هنگامی ‌که شخصی بیش از حد خسته است، بیداری را نشان می‌دهد، اما سلول‌های عصبی حافظه می‌تواند خاموش باشد. بنابراین اگرچه، فرد در‌این وضعیت بی‌خوابی از لحاظ تخصصی «بیدار» است، اما سلول‌های عصبی حافظه‌اش می‌تواند خاموش باشد. به زبان ساده‌تر، حتی اگر شما بیدار باشید، مغزتان بیدار نیست. از طرف دیگر خواب نیمروز طولانی‌تر، 30 دقیقه‌ای یا 60 دقیقه‌ای، شما را به خواب دلتا یا عمیق فرو می‌برد که فرد بعد از بیداری احساس سستی، گیجی و بی‌حالی می‌کند.

جیمز ماس که در مورد بهره‌وری و خواب در محل کار در دانشگاه ‌هاروارد، شرکت IBM، شرکت Goldman Sachs و شرکت Blackrock مشاوره می‌دهد، بر فواید طولانی مدت خواب نیمروز نیز اشاره می‌کند. اگر خواب نیمروز به طور منظم صورت گیرد، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که خواب‌آلودگی مزمن طی روز کاری می‌تواند موجب کند شدن زمان عکس‌العمل، عدم توانایی در تمرکز و دشواری در یادآوری اطلاعات طی دوره‌های طولانی‌تر زمان شود.

فروشگاه نرم افزار OnSwipe واقع در منهتن، با 13 نفر کارمند اتاقی برای استراحت دارند. Jason Baptiste مدیرعامل آن می‌گوید هنگامی ‌که تمام شب برای جلسات برنامه‌نویسی بیدار هستیم یا زمانی که محصولات جدید را نیمه شب‌ترخیص می‌کنیم، چرت کوتاه روزانه بسیار مفید است. وی عنوان می‌کند «من به کارمندان می‌گویم به جای ‌اینکه به خودتان فشار آورید و با کسالت کارتان را بد انجام دهید، بروید و30 دقیقه استراحت کنید. یکی از اهداف ما‌این است هنگامی ‌که وارد شرکت می‌شویم، فکر نکنیم آنجا شرکت یا اداره است، بلکه احساس کنیم مثل یک خانه است، یعنی جایی که راحت و قابل زندگی است و آنجا می‌توانیم کارمان را انجام دهیم.»

Zephrin Lasker مدیرعامل شرکت Pontiflex متشکل از 60 کارمند در بروکلین، اتاق سرورهای کامپیوتر را به اتاق استراحت تبدیل کرد و آن را با مبلمان راحتی، گیاهان، آثارهنری، فرش و رنگ آبی آرامبخش روی دیوار مجهز کرد.

Lasker می‌گوید «من خیلی به خواب نیمروز اعتقاد دارم.‌ این کار به افراد کمک می‌کند تا دوباره انرژی بگیرند و در مورد خودم چرت روزانه کمک می‌کند تا خلاقانه‌تر فکر کنم.» به گفته وی تنها 30 تا 40 درصد کارمندان از‌این اتاق استفاده می‌کردند، با‌ این حال او مرتبا ‌ایمیل‌هایی را به کارمندانش می‌فرستاد و آنها را تشویق به‌این کار می‌کرد. خود او نیز چند وقت یکبار به آنجا می‌رفت و چرت می‌زد. او می‌گوید «من همیشه با رفتار الگویی خود، تیمم را مدیریت می‌کنم.»

شرکت MetroNaps متشکل از 20 کارمند در کالیفرنیا که کارمندانش سرکار از خواب نیمروز استفاده می‌کنند، عرضه‌کننده محصولات خواب‌آور برای محل کار است. ‌این شرکت صندلی EnergyPod را تولید می‌کند،‌ قیمت این صندلی خواب 12,985 دلار است و با موزیک آرامبخش و ارتعاشات ملایم مجهز شده تا شخص را به خواب ببرد.

کریستوفر لیندهاست، یکی از طراحان‌ این صندلی می‌گوید، از زمان تاسیس‌ این شرکت در سال 2003، کسب‌و‌کار ما در حال پیشرفت و رونق است. وی عنوان می‌کند «هنگامی ‌که ما ‌این تفکر را در سال 2003 مطرح کردیم، بسیاری فکر می‌کردند ما دیوانه شده‌ایم که ‌ایده چرت زدن در محل کار را پیشنهاد کرده‌ایم. پس از آن، شرکت‌ها از ‌این ‌ایده استقبال کردند. آنها متوجه شدند که خواب رکن اصلی سلامتی است و اگر آنها علاقه‌مند به حفظ سلامتی کارمندان و افزایش بهره‌وری بودند، باید کاری می‌کردند تا امکان استراحت را برای افراد فراهم کنند.»

مشتریان شرکت MetroNaps شامل شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری مثل گوگل است، اما آنها امید دارند که شرکت‌های بیشتری به لیست مشتریان بپیوندند، زیرا آنها در تلاشند تا از تصور عمومی‌مبنی بر‌ای اینکه ‌این کار باعث بوجود آمدن جو تنبلی و بیهودگی در محیط کار می‌شود جلوگیری کنند.

این تداعی معنی خواب است که بعضی‌ها می‌خواهند از آن دوری کنند. زفرین لاسکر مدیرعامل شرکت Pontiflex می‌گوید: خواب نیمروز می‌تواند به نتیجه کار کمک کند و به یک فرهنگ در محل کار تبدیل شود. وی اظهار می‌دارد که «من متوجه شدم هنگامی‌ که کارمندان در آرامش هستند، خوشحال‌ترند و بهتر کار می‌کنند. تنها به‌این خاطر که شخص در آرامش است، بدین معنی نیست که سخت کار نمی‌کند.»

منبع: www.inc.com دنیای اقتصاد 30/5/90


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ۳٠ امرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

فرصتی دست داد تا در مجموعه برنامه‌ای 5 قسمتی، مهمان رادیو اقتصاد، برنامه تدبیر به سردبیری و مجری‌گری آقای دکتر باران‌دوست باشم تا در آن به بحث و تبادل نظر در خصوص ارزیابی عملکرد کارکنان و روش‌های آن بپردازیم.

برنامه تدبیر حاوی مطالب چالشی و کاربردی حوزه منابع انسانی است، که در صورت علاقه‌مندی می‌توانید از امروز تا چهارشنبه ساعت 11 هر روز روی طول موج FM ردیف 98 مگاهرتز و یا در آدرس اینترنتی آن شنونده مباحث این برنامه باشید.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ٢٩ امرداد ۱۳٩٠ | ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

مترجم: پریسا حبیبی

اینها سوالات یک مصاحبه شغلی عجیب هستند که کاملا غیرمرتبط با کار شما، به نظر می‌رسند. ولی ممکن است هر یک از آنها خیلی غیرمنتظره در یک مصاحبه شغلی از شما پرسیده شوند.

 در برخی مصاحبه‌های شغلی ممکن است ، سوالات عجیبی چون «دوست دارید جای چه حیوانی باشید؟» از شما پرسیده شود. این نوع سوالات برای ارزیابی واکنش‌های شما در موقعیت‌های غیرمنتظره، حضور ذهن شما و توانایی شما در دادن پاسخی منسجم است. البته هیچ پاسخ درست یا اشتباهی برای این مصاحبه‌های روان‌شناختی وجود ندارد، اما بهتر است شما آمادگی لازم برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها را که ممکن است به صورت تصادفی از شما پرسیده شوند، داشته باشید تا به عنوان یک داوطلب با اعتماد به نفس و مدبر شناخته شوید.

این سوالات غیرمعمول در مصاحبه ممکن است به نظر نامناسب بیایند، اما این سوالات طراحی شده‌اند که خلاقیت و دید شما نسبت به خودتان را آشکار کنند. با این حال «نحوه» پاسخ دادن به این سوالات مهم‌تر از خود پاسخ‌هایی است که داده خواهند شد. سعی کنید دستپاچه نشوید و با حفظ آرامش به پاسخ خود فکر کنید و سپس به شیوه‌ای مثبت و مختصر آن را بیان کنید. برخی از این جواب‌های روانشناسانه ممکن است در هر مصاحبه شغلی مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین راهکارهایی که در اینجا برای پاسخ دادن به این سوالات مطرح شده است می‌تواند به شما کمک کند تا از شنیدن سوالات غیرمتعارف یکه نخورید.

برای این نوع سوالات جواب غلطی وجود ندارد، اما شما باید بتوانید دلایل انتخاب یک حیوان مشخص یا انتخاب مواردی دیگر را توضیح دهید. فرد مصاحبه‌کننده با توجه به شیوه پاسخ‌های شما، متوجه نکاتی می‌شود که روش فکری، خلاقیت و نحوه روبه‌رو شدن شما با مشکلات را نشان می‌دهد.

در اینجا لیستی از سوالات غیرعادی را که معمولا در یک مصاحبه شغلی پرسیده می‌شود، بیان می‌کنیم. البته ممکن است دقیقا از همین عبارات استفاده نشود، ولی این مطالب شما را با این نوع پرسش‌ها که ممکن است درمصاحبه‌ای با آنها روبه‌رو شوید آشنا می‌کند و برای آنها پاسخ‌هایی خلاقانه ارائه می‌دهد.

اگر شما می‌توانستید به جای یک حیوان باشید، کدام حیوان را انتخاب می‌کردید؟

نوع حیوانی که انتخاب کرده‌اید مهم نیست، فقط کافی است برای انتخاب خود دلیل خوبی داشته باشید. با این حال بهتر است حیوان قوی و باهوشی مانند شیر یا دلفین را انتخاب کنید. همچنین سعی کنید ارزش‌های آن شغل با توانایی آن حیوان در ارتباط باشد. برای مثال شیر یک حیوان مقتدر و شجاع است و دلفین حیوانی باهوش با درک شهودی است.

دوست دارید جای کدام شخصیت داستانی باشید؟

شخصیتی را انتخاب کنید که اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید و برای شما قابل تحسین باشد. توضیح دهید چرا این شخصیت برای شما قابل تحسین است و چه ارتباطی با آرمان‌ها و ارزش‌های شخصی شما دارد.

برای مثال «من شخصیت شرلوک هولمز را انتخاب می‌کنم، زیرا تحلیل‌گری، مهارت‌های حل مساله، بینش و هوش او برای من قابل ستایش بوده است.»

اگر قرار باشد شما میهمانی‌ای ترتیب دهید ودر آن از سه شخصیت معروف دعوت به عمل آورید، آن سه نفر چه کسانی هستند؟

این سوال همانند سوال قبلی است. تعداد چنین افرادی بسیار زیاد است ، بنابراین در اینجا نیز به این نکته توجه کنید که دلایل خوبی برای انتخاب هر فرد داشته باشید. برای مثال من «نلسون ماندلا، دالایی لاما و رییس‌جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم. تا آنها با گفت‌وگو با یکدیگر راه‌حل‌هایی را برای کاهش جنگ و خونریزی در کشورهای خاورمیانه و آفریقا و کشورهای دیگربه دست آورند.»

اگر خانه‌تان دچار حریق شود، سه وسیله‌ای را که پیش از سایر وسایل، همراه خود برمی‌دارید چیست؟

پاسخ شما باید انعکاسی از ارزش‌ها و اولویت‌های شما در زندگی‌تان باشد. ابتدا به مهم‌ترین چیزهایی که در خانه دارید فکر کنید. پاسخ‌های معمول عبارتند از حیوانات خانگی، عکس‌ها، مدارک مهم، کامپیوتر و کیف پول و اشیایی همانند آن. سپس باید توضیح دهید، چرا هریک از این اشیا را انتخاب کرده‌اید.

اگر پول زیادی در یک قرعه‌کشی پول برنده شوید، با آن چه خواهید کرد؟

این نوع سوالات طراحی می‌شوند تا ویژگی‌های مثبتی چون تنظیم هدف، برنامه ریزی، جاه طلبی، مسوولیت و سخاوت را در شما برجسته کنند. پاسخ‌هایی چون شروع کسب وکار برای خود، رفتن به مسافرتی یک ساله و گسترش افق‌های خود بهتر از پاسخ‌هایی چون خرید یک لامبورگینی یا صرف پول برای خوش‌گذرانی است.

این سوالات عجیب در مصاحبه‌های شغلی برای یافتن خصوصیات ویژه داوطلبین طراحی می‌شوند که با سوالات یک مصاحبه معمولی نمی‌توان متوجه آنها شد. هدف فرد مصاحبه‌کننده این است که ببیند آیا شما در مواجهه با این سوالات غیرمنتظره دستپاچه می‌شوید یا خیر. آنها می‌خواهند شما را به چالش بکشند و در شما استرس ایجاد کنند. بنابراین چگونگی پاسخ دادن شما به این پرسش‌ها بسیار مهم است.

نگران نباشید و با یک لبخند نفس عمیقی بکشید و یک دقیقه به خودتان فرصت دهید تا در مورد پاسخ خود فکر کنید. از گفتن اولین موضوعی که به ذهنتان می‌رسد، خودداری کنید و مدت زمانی را برای پاسخ خود در نظر بگیرید. لازم نیست پاسخ‌های شما خنده‌دار یا خیره‌کننده باشد فقط یک جواب صادقانه که مختصر و طبقه بندی شده باشد، کافی است.

منبع: best-job-interview.com


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ٢٤ امرداد ۱۳٩٠ | ۸:٢٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

مترجم: زهره همتیان

افراد جوانتر هم تشنه یادگیری هستند و هم اینکه نیازمند دریافت تایید برای کاری هستند که انجام می‌دهند. آنها از طریق آموزش و دریافت تایید انگیزه پیدا می‌کنند؛ بسیار بیشتر از آنکه حقوق و دستمزدشان افزایش یابد.

البته همان ویژگی‌هایی که موجب می‌شود همکاران جوانتر مشتاق و پذیرای آموزش و ستایش شما شوند، ممکن است باعث شود نسبت به بازخوردهای منفی حساس شوند، بنابراین مراقب شرایطی که برای آنها رقم می‌زنید، باشید.

در میان مدیرانی که با کارمندان جوان و تازه‌کار سر و کار دارند، بهترین‌ها کسانی هستند که از آموزش دادن لذت می‌برند. آنها برای کمک به رشد دیگران ارزش قائل می‌شوند؛ بنابراین دلایل تصمیمات خود را برای دیگران به طور کامل و شفاف توضیح می‌دهند. این مدیران به جای اینکه فرض را بر آن بگذارند که کارمندان جوان (20 تا 29 ساله) تجربه و دید کافی برای پی بردن به مطالب ناگفته را دارند، دقایقی را برای تبیین دلایل و مبنای کار خود اختصاص می‌دهند. معمولا سه دقیقه توضیح، کارمندان جوان را بر می‌انگیزد، زیرا آنها فواید کسب بینش نسبت به فرآیندهای تصمیم‌گیری را بی‌درنگ احساس می‌کنند. این امر همچنین موجب بهبود کار آنها برای شما و شرکتتان می‌شود، زیرا این توضیحات به آنان می‌آموزد که چگونه فکر کنند.

همچنین مدیران با کفایت جلسات آموزشی منظمی‌را برای بخش‌های مختلف کسب و کار برگزار می‌کنند. شرکت‌های برجسته، برنامه‌های چرخشی را برای جوانان مستعد آینده‌دار ‌ترتیب می‌دهند. حمایت از این گونه برنامه‌ها در شرکت‌های کوچک دشوار است. اما شرکت‌های کوچک می‌توانند کارگاه‌های کوچکی را برای کارمندان جوان مستعد برگزار کنند تا این جوانان با قسمت‌های مختلف شرکت آشنا شوند. اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها معمولا به سرعت نتیجه می‌دهند.

در اینجا به شیوه‌های مؤثر انگیزش و آموزش کارمندان جوان می‌پردازیم:

• از اولین روزهای کاری، آنها را وارد سخت‌ترین قسمت کار کنید. مدیران ممتاز به کارمندان جوان خود حداقل در انجام یکی از وظایف قدرت تصمیم‌گیری می‌دهند. یکی از موسسان بسیار موفق شرکت Silicon Valley به هر کسی در شرکت خود، مقام مدیرعاملی یک قسمتی را داده است. این ‌ایده خوبی است. اگر آنها نمی‌دانند که کار را چطور انجام دهند، به آنها بگویید که خود آن را کشف کنند. احساس درماندگی و ناتوانی تحمل‌ناپذیر، نتیجه طبیعی در این مرحله است. حتی کارمندان بسیار مستعد جوان ممکن است وسوسه شوند از شما سوال‌هایی را بپرسند که خودشان جوابش را می‌دانند. آنها را وادار کنید که خود راه حل را پیدا کنند. اگر این کار را نکنید، آنها پیشرفت نخواهند کرد و اگر احساس می‌کنید که رها کردن آنها برای یافتن راه حل به صورت مستقل ممکن است ریسک بزرگی برای شما باشد، در وهله اول در واگذاری پروژه تجدیدنظر کنید. همیشه مسوولیت دیگری وجود دارد که بتواند مناسب‌تر باشد. به عنوان آخرین قدم ضروری، هنگامی‌که کارکنان جوان شما وظیفه شان را به اتمام رساندند، فورا به آنها بازخورد شفافی ارائه دهید. تجزیه و تحلیل رویدادهای گذشته، به گونه‌ای اساسی فرآیندهای یادگیری آنها را شتاب می‌بخشد.

• در حضور دیگران از کارکنان جوانی که کار خود را به نحو احسن انجام داده اند، تقدیر و تشکر کنید. این کار هیچ زحمتی ندارد، این‌طور نیست؟ شیوه مرسوم و متداول این است که در حضور دیگران بایستید و در مورد مسوولیتی که این فرد به خوبی انجام داده توضیح دهید و از او تشکر کنید. یک شیوه خوب دیگر که به ندرت استفاده می‌شود این است که در حضور دیگران از کارمند خود بپرسید که در مورد یک‌ایده به خصوص چه فکری می‌کند، به خصوص زمانی که بحث و مذاکره ای میان کارمندان ارشد در جریان است. این سوال خود تاییدی است بر رشد و ارتقای او در شرکت و همچنین موجب می‌شود موقعیت این کارمند نزد همکارانش بالاتر رود. احتمالا این کارمند قابلیت خود را نشان می‌دهد و در پاسخ سوالی که از او شده مطلب مفیدی را ارائه می‌دهد.

• مکررا سوالاتی را بپرسید. هنگامی‌که در حال راه رفتن در اداره هستید یا پشت میزتان نشسته‌اید، برای مثال، از کارمند جوان‌تر خود بپرسید «احمقانه‌ترین چیزی که ما در حال کار بر روی آن هستیم، چیست؟» پرسیدن این سوال خود تاثیرگذار است و نشان می‌دهد که شما اصرار بر راست گویی دارید و منتظر شنیدن اخبار بد هستید. این امر آنها را وادار می‌کند با خود فکر کنند و نظراتشان را مطرح کنند. گاهی اوقات پاسخ سوال موجب می‌شود که شما متوجه شوید چیزی که شرکت بر روی آن کار می‌کند واقعا بیهوده و تلف کردن سرمایه است.

• کارمندان جوان‌تر اغلب خجالتی‌تر از همکاران بزرگ‌تر خود هستند، بنابراین آنها را دعوت به همکاری با خودتان و با دیگر اعضای شرکت کنید.

• به کارمندان جوان توجه شخصی کنید. یک روش ساده که زیاد از آن استفاده نمی‌شود این است که در روز تولد کارمندان جوان، به سراغ آنها روید. تنها صدایشان کنید و به آنها بگویید «تولدت مبارک، از اینکه با شما کار می‌کنم خوشحالم، امیدوارم جشن تولد خوبی داشته باشید.» آنها از اینکه به یادشان بوده‌اید خوشحال می‌شوند و شما احساس خوبی از انجام این کار شیرین خواهید داشت.

• برای قدردانی و سپاس از دلایل غلط و اشتباه استفاده نکنید. کارکنان جوان تزویر و ریاکاری سیاسی گونه را خوار و کوچک می‌شمارند و برای آن ارزشی قائل نیستند. اگر وانمود به تقدیر و تشکر کنید، آنها متوجه می‌شوند و دفعه بعد که واقعا این کار را انجام دهید باور نخواهند کرد.

• پروژه‌ها را به صورت کوتاه مدت تنظیم کنید. کارمندان جوان برای مدت کوتاهی می‌توانند بر روی کاری توجه و تمرکز داشته باشند. این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله این دلایل عبارتند از: پیدایش عصر دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی یا شبکه‌های تلویزیونی مختلف و... . شاید بخواهید همه عوامل را سرزنش کنید، اما به هر حال این امر واقعیت دارد. شما باید به عنوان یک مدیر خودتان را با این شرایط وفق دهید. یک شیوه خوب این است که چرخه‌های هفتگی‌ترتیب دهید به گونه‌ای که همه کارمندان یکشنبه شب می‌دانند که تا آخر روز جمعه چه کاری را باید به اتمام برسانند. در برخی موارد، هدف‌های روزانه تعیین کنید. آنها به خوبی زمانی را که باید کاری را به انجام برسانند پر می‌کنند. قرار دادن زمان‌های کوتاه و قابل پیش بینی باعث به‌وجود آمدن ریتم‌هایی با سرعت بالا و ایجاد نیروی کار سرزنده وپربازده می‌شود.

• کسانی را که عملکرد خوبی ندارند اخراج کنید. کارمندان جوان به طور نامناسبی تحت تاثیر لغزش و سستی‌های دیگران در شغل‌شان قرار می‌گیرند. همکاران با تجربه ممکن است حدس بزنند، چرا کسی که از انجام وظیفه شانه خالی می‌کند هنوز در شرکت باقی مانده است، اما اغلب کارمندان جوان این بصیرت را ندارند. کارمندان جوان که دارای کارکرد عالی هستند، اغلب به سرعت و به شدت از همکاران بی صلاحیت و رییسی که این همکاران را هنوز نگه داشته است، منزجر و خشمگین می‌شوند، اما کارمندان جوان که در حد کیفیت متوسط هستند، اغلب شروع می‌کنند به تقلید و پیروی از افراد وظیفه نشناس و بی‌کفایتی که هنوز اخراج نشده‌اند.

• به همان دلایل فوق‌الذکر، کارمندان مخرب را فورا اخراج کنید، مخصوصا اگر آنها تعاملی با کارمندان جوان دارند. یک کارمند مخرب و مضر می‌تواند یک سازمان را نابود کند. کارمندان جوان اغلب این توانایی را ندارند که از این افراد دوری کنند.

• و در نهایت به آرامی ‌و با احتیاط قدرت خود را اعمال کنید. کارمندان جوان این موضوع را بسیار جدی‌تر از آن می‌دانند که شما تصور می‌کنید. مدیران تازه کار می‌توانند به سادگی در حرکات خود دچار اشتباه شوند و روش‌های ارتباطی بی‌پروا و سبک که حاکی از بی‌احترامی ‌است، از خود بروز دهند. سعی کنید از آن خودداری کنید. این کار نشان از سهل انگاری احمقانه و عدم بلوغ فکری است. آنها بسیار بیشتر از آنچه که در ابتدا به نظر برسد، در حال پیروی از رهبری شما هستند. پس محتاط و مراقب رفتارتان باشید.

منبع: HBR


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ٢٠ امرداد ۱۳٩٠ | ۸:۱٩ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

 

مترجم: م. زارع

بعد از مصاحبه‌های شغلی بد، ممکن است سخت باشد که دقیقا تشخیص دهیم چه چیزی کار را خراب کرد یا چرا اینگونه شد.

 گرفتن جواب رد یا صرفا عدم دریافت خبر از کمپانی مورد نظر یاس‌آور است. در برخی برهه‌های زمانی ممکن است برای همه کاندیداهای شغلی مصاحبه‌هایی رخ دهد، اما آنچه که شما از آن یاد می‌گیرید کلید موفقیت‌های آینده است.

باید در مرحله اول روحیه داشته باشید زیرا توانسته‌اید در مصاحبه شغلی شرکت کنید. این به آن معنا است که رزومه شما و نامه درخواستتان به درستی عمل می‌کنند و تاثیر درست را بر مخاطب خود می‌گذارند. بر خود مصاحبه تمرکز کنید و مدت زمانی را برای بررسی این نکته صرف کنید که چرا مصاحبه خوب پیش نرفت. در زیر چند دلیل متداول برای بد شدن مصاحبه‌ها ذکر شده است:

- تاثیر اولیه‌خوبی برنیانگیخته‌اید. اولین تاثیرات و احساس‌ها در مصاحبه‌های شغلی بسیار حیاتی هستند، زیرا زمینه و آهنگ کل مصاحبه را تنظیم می‌کنند. برخی از دلایل ممکن برای نگذاشتن تاثیر خوب اولیه عبارتند از:

• برای مصاحبه دیر رسیده‌اید. این شروع بدی است که به سختی می‌توان از آن خلاصی یافت.

• به درستی و به طور مناسب با مصاحبه‌کننده خوش و بش نکرده‌اید. محکم دست دادن، خطاب کردن مصاحبه‌کننده با نام و عنوان درست و برقراری تماس چشمی خوب، همگی احساس و تاثیر خوبی برمی‌انگیزند.

• لباستان در مصاحبه مناسب نبوده است. به عقب برگردید و به یاد آورید که سایر افراد در سازمان و همینطور فرد مصاحبه‌کننده چه پوشیده بودند. آیا سبک لباس پوشیدن شما با آنها همخوانی داشت؟ ظاهر شما المان اصلی تاثیر اولیه شماست. آیا ظاهر شخصی شما خوب بوده است و آیا لباس‌های شما پاکیزه و مرتب به نظر می‌رسید؟

- بی‌تمرکز و بی‌توجه به نظر رسیده‌اید. گوش دادن دقیق به سوالات مصاحبه که از شما پرسیده می‌شود و فهم این موضوع که مصاحبه‌کننده در پاسخ شما به دنبال چیست ضروری است تا بتوانید با اطلاعات درستی به مصاحبه پاسخ بدهید. شواهدی که نشان می‌دهد آیا شما به این طریق عمل کرده‌اید یا خیر عبارتند از:

• مصاحبه‌کننده چند بار وادار شده است که سوالی یکسان را تکرار کند یا با عباراتی دیگر آن را بیان دارد.

• پاسخ‌های شما زیادی کلی بوده است و مصاحبه‌کننده چندین سوال دیگر پرسیده است تا جزییات دقیقی به‌دست آورد.

• برای پاسخ دادن به سوالات عادی مصاحبه بسیار کوشش کرده‌اید؛ مثلا سوالاتی که درباره موقعیت شغل مربوطه پرسیده می‌شود و انگیزه شما و تناسبتان با شغل را می‌سنجند.

- اطلاعات زیادی درباره شرکت نداشته‌اید. وارد شدن به یک مصاحبه، بدون ترتیب دادن یک جست‌وجوی منسجم درباره شرکت، به مصاحبه‌های استخدامی بد منجر می‌شود. اگر تکلیفتان را پیش از مصاحبه خوب انجام نداده باشید بی‌علاقه و بی‌تعهد به نظر می‌رسید.

- در پاسخ به سوالات مصاحبه لکنت و من من داشته‌اید. اگر برای سوالات مصاحبه آمادگی نداشته باشید، در پاسخ‌هایتان سکته خواهید داشت و بر اطلاعات نامربوط تمرکز خواهید کرد. تقریبا همه مصاحبه‌های شغلی شامل سوالات استاندارد یا معمول مصاحبه‌ خواهد بود؛ مثلا «قوت‌ها وضعف‌های شما چیست؟»، «چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟» و «اهداف شما چیست؟». شما می‌توانید پاسخ‌های خود را به سوالات متداول مصاحبه از پیش آماده کنید و آنها را تمرین کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود که سلیس و مختصر پاسخ دهید.

- زیاده از حد سخن گفته‌اید. زیاد درباره خود سخن گفتن و مثل افراد بی‌چاره خود را جلوه دادن، مصاحبه‌کننده را معذب می‌کند. به این فکر کنید که چقدر از صحبت‌ها را شما انجام داده‌اید و چه مقدار از آن از جانب مصاحبه‌کننده بوده است. اگر سهم شما در مصاحبه غالب بوده است، این ممکن است دلیلی باشد برای اینکه در مصاحبه موفق نشده‌اید.

- زیاده از حد عصبی بوده‌اید. مصاحبه‌ها می‌توانند شما را بسیار مضطرب کنند. یک راه برخورد با آن آماده کردن جواب‌ها است. یک چک لیست آماده کنید و بر اساس آن کنترل کنید که آیا همه چیز را پوشش داده‌اید یا خیر. آماده‌سازی خوب اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. زمانی را پیش از مصاحبه صرف جمع‌آوری افکارتان کنید و تکنیک‌های کاهش‌دهنده استرس را امتحان نمایید.

- دلیل عدم موفقیت شما در مصاحبه استخدامی نبود سازگاری و تناسب میان شما و مصاحبه‌کننده بوده است. مصاحبه‌های بدشغلی وقتی اتفاق می‌افتد که مصاحبه‌کننده هیچ وجه مشترکی با کاندیدا حس نمی‌کند. شکست در برقرار ساختن این تناسب و سازگاری به سرعت در مصاحبه فضایی نامناسب و سخت ایجاد می‌کند. برای برقرار ساختن تناسب و سازگاری نیاز دارید که سبک ارتباط خود را با سبک ارتباط مصاحبه‌کننده هماهنگ سازید. آیا مصاحبه‌کننده رسمی بوده است و شما تلاش داشته‌اید که کمتر رسمی باشید، لطیفه بگویید یا صحبت‌های کوتاهی بکنید؟

اگر به این نتیجه برسید که دلیل عدم موفقیت شما در یکی از این موارد باشد، خبر خوب این است که کاملا اوضاع رو به راه خواهد شد! شما می‌توانید روی آن کار کنید و از وقوع دوباره مصاحبه‌های شغلی بد اجتناب کنید.

اگر گمان نمی‌کنید که یکی از موارد بالا علت مشکل بوده است باید بیشتر جست‌وجو کنید. یک راه برای گرفتن بازخورد واقعی و ارزشمند درباره نحوه کار شما در مصاحبه این است که از یک دوست بخواهید مصاحبه‌ای آزمایشی با شما انجام دهد. از او بخواهید درباره نحوه عملکرد شما بازخوردی صادقانه بدهد. شما می‌توانید مصاحبه منفی را مثبت‌تر کنید، بدین طریق که با مصاحبه‌کنندگان تماس بگیرید تا از آنها به خاطر صرف زمان تشکر کنید و جایگاه‌های خالی آینده در شرکت مربوطه پیگیری نمایید یا می‌توانید ایمیل یا متنی بفرستید تا از آنها برای صرف زمان در مصاحبه و برای آنچه که درباره شرکت آنها فرا گرفته‌اید تشکر کنید. این قدمی مثبت است که کمک می‌کند انگیزه‌تان را حفظ کنید.

منبع: www.best-jobinterview.com


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ۱٧ امرداد ۱۳٩٠ | ٩:۱٥ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

چگونه در مصاحبه به سوالات مربوط به اخراجتان پاسخ دهید.

آیا شما از کار قبلی خود اخراج شده‌اید؟ در‌این صورت خیلی سخت است که بدانید چگونه به سوالات مربوط به اخراجتان، در مصاحبه شغلی دیگری پاسخ دهید.

اگر به دلایلی غیر از تعدیل نیرو از شغل قبلی خود اخراج شده‌اید،بهترین راه آن است که واضح و صادقانه دلایل اخراجتان را توضیح دهید.

 ‌این احتمال وجود دارد که کارفرمای جدید اطلاعات و سابقه کاری شما را با بررسی مدارک شغلی قبلی‌تان یا مشورت با یک منبع آگاه به دست آورد. بنابراین در مصاحبه برای استخدام، اطلاعاتتان را بدون هیچ شبهه‌ای ارائه دهید و سعی کنید دلایل اخراجتان را بی‌طرفانه توضیح دهید.

در‌اینجا تکنیک‌هایی را در مدیریت صحیح پاسخگویی به‌این سوال بسیار مهم (دلایل اخراج از کار قبلی) ارائه می‌دهیم.

به عنوان مثال اگر مشکل شما درگیری با مدیرتان بود، در بحث خود از ضمیر «ما» استفاده کنید و در گفت‌وگوی خود نشان دهید، شما و کارفرمایتان مشترکا مسوول مشکل پیش آمده بوده‌اید. به عنوان مثال می‌توانید از‌این نوع عبارات استفاده کنید:

«ما برای انجام موثر کارها در کنار یکدیگر مناسب نبودیم.»

نشان دهید که می‌توانید در زمان محدودی و با ارزیابی انتقادی بیان کنید که چه اتفاقی افتاده ‌است. شما باید طوری رفتار کنید که مصاحبه‌کننده شما را به عنوان فردی در نظر بگیرد که یاد گرفته است از اشتباهاتش در جهت رشد خود استفاده کند، در نظر بگیرد. به عنوان مثال بهتر است، وضعیت خود را به‌این شکل بیان کنید:

«من به مشکلی که پیش آمده بود، فکر کردم و تازه متوجه شدم که چه اشتباهی کرده‌ام. من هیچ پیش زمینه روشنی در مورد وظایف آن شغل نداشتم. من باید از ابتدا سوالاتی را در‌این زمینه، برای آشنایی بیشتر می‌پرسیدم. من از‌این موضوع تجربیات زیادی بدست آوردم و حال آماده هستم که با‌این سازمان همکاری بالقوه‌ای را آغاز کنم.»

بهتر است به دنبال مقصر نباشید. دادن صفاتی ناشایست به کارفرما یا مدیر قبلی، شما را به عنوان یک کارمند ناتوان به تصویر می‌کشد که توانایی پیشرفت و حرکت رو به جلو ندارد. معمولا مصاحبه کنندگان در داوطلبین به دنبال صفاتی چون توانایی در پاسخگویی، انطباق و سازگاری، بلوغ و دانش حرفه‌ای موفق برای یک شغل هستند.

وقتی تصمیم گرفتید چگونه به سوالات مصاحبه در مورد اخراجتان پاسخ دهید، موضوعی را که با آن احساس راحتی بیشتری دارید، برای شروع انتخاب کنید. تمرین کنید به آرامی ‌و با اعتماد به نفس آن را بیان کنید و توانایی بازنویسی آن را در صورت لزوم داشته باشید.

نسبت به لحن گفتاری و زبان بدن خود دقت لازم را داشته باشید. از مواردی چون دست به سینه نشستن، قوزکردن، لم دادن، به پایین نگاه کردن و نداشتن ارتباط چشمی‌با فرد مصاحبه کننده اجتناب کنید.‌اینها همه پیام‌های دفاعی و کوتاهی است که به مصاحبه‌کننده منتقل می‌کنید.

بنابراین سعی کنید زمان مناسبی را در طول مصاحبه برای توضیح دلایل اخراجتان اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که آن را به طور شفاف برای مصاحبه‌کننده توضیح دهید. بعد از تکمیل توضیحات خود، صحبت‌های خود را با ‌این جمله به پایان برسانید:

«امیدوارم که توضیحات من نگرانی‌های شما را برطرف کرده باشد.»

اذعان داریم که مصاحبه یک نگرانی واقعی است، اما با کمک پیشنهادهایی که در‌اینجا شد، به شما‌این اجازه را می‌دهد که در یک مسیر صحیح به سوالات پاسخ دهید.

تلاش برای دفاع از خود معمولا نتیجه‌ای جز یک بحث طولانی و بی‌نتیجه نخواهد داشت و ‌این موضوع منفی می‌تواند تمام مصاحبه شما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. برای مقابله با چنین وضعیتی مصاحبه خود را در یک مسیرصادقانه و صحیح پیش ببرید. زمانبندی مناسب برای بحث‌های مصاحبه به موفقیت شما و موقعیت‌تان کمک خواهد کرد. هرکس به نحوی می‌تواند وضعیت خود را بهبود بخشد. برخی افراد بسیار موفق نیز در طول دوره حرفه‌ای کار خود اخراج شده اند. دانستن ‌اینکه چگونه به سوالات مربوط به‌این معضل پاسخ دهید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما با تاکید بر‌اینکه از تجربیات خود درس‌های زیادی آموخته‌اید و با باور ‌اینکه داوطلبی مناسب برای‌این کار هستید، فرد مصاحبه‌کننده را نیز متقاعد به باور توانایی‌های خود برای دریافت‌این شغل کنید.

منبع: best-job-interview.com

مترجم: پریسا حبیبی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ٩ امرداد ۱۳٩٠ | ۸:٤٠ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

این روزها صفحه نیازمندی همشهری، کم آگهی عجیب و غریب نداره!!!

اینهم یکی از آگهی‌های امروزشه، که فکر نکنم نیاز به توضیح داشته باشه، هرجند مطمئنم سئوالات زیادی رو در ذهن بوجود میاره.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی , لطافت طبع


تاريخ : ۸ امرداد ۱۳٩٠ | ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

امروز 2 مرداد سالروز درگذشت احمد شاملو است، شاعری که نام و یادش برای همیشه جاودان می‌ماند.

چه بگویم؟ سخنی نیست.
می‌وزد از سر امید نسیمی،
لیک، تا زمزمه‌ای ساز کند
در همه خلوت صحرا
به ره اش
نارونی نیست.
چه بگویم؟ سخنی نیست.

پشت درهای فروبسته
شب از دشنه و دشمن پر
به کج اندیشی
خاموش
نشسته ست.

بام‌ها،
زیر فشار شب
کج،
کوچه
از آمد و رفت شب بد چشم سمج
خسته ست.


چه بگویم؟ سخنی نیست
در همه خلوت این شهر، آوا
جز ز موشی که دراند کفنی، نیست.

وندر این ظلمت جا
جز سیانوحه‌ی شو مرده زنی، نیست.

ور نسیمی جنبد
به ره‌ اش
نجوا را
نارونی نیست.

چه بگویم؟
سخنی نیست...

"احمد شاملو"


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , از دیگران


تاريخ : ٢ امرداد ۱۳٩٠ | ۳:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.