ششمین کنفرانس توسعه منابع انسانی در پیچ و خم تعارفات مقامات و مسئولین دولتی و با گوشه چشمی به مباحث مدیریت منابع انسانی در دور روز برگزار شد. با نگاه به برنامه دو روز برگزاری، از اینکه تنها روز دوم را برای حضور انتخاب کرده بودم و با انگیزه و امید مضاعف به کسب دست‌آوردهای مورد انتظار راهی موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی شدم.

اما امسال نیز ضواهر امر حکایت از تکرار یک سری آمار و ارقام، از وضعیت منابع انسانی در ایران توسط مسئولین بلند پایه دولتی داشت،‌ که این اتفاق به اضافه بیان این موضوع توسط یکی از وزرا، که توسعه منابع انسانی از اولویت‌های پایین ماست،‌ باعث شد تا خیلی از اهالی این حوزه آهی حسرت اندود را برای عاقبت تلاشهای خود و همکارانشان در این حوزه بکشند، ‌چرا که به اعتقاد همه افراد حاضر در آن جمع، توسعه منابع انسانی زیربنای تمامی حرکت‌ها برای رسیدن به یک جامعه متعالی و رو به پیشرفت است.

مطلب دیگری که جلب توجه می‌کرد، جای خالی تعدادی از اساتید به نام منابع انسانی در روز دوم(همچون دکتر ابوالعلایی)،  بود که سئوال بزرگی برای همه بهمراه داشت.

همچنین کیفیت پایین تعدادی از مطالب و ارائه‌ها، یأس و نگرانی از جهت گیری‌های غیر علمی در انتخاب مقالات برگزیده را در دو چندان کرد.

بهرحال چه می‌شود کرد هر سال در تنها محفلی که جای تجلی و ظهور اندیشه‌های منابع انسانی است، شاهد افت کیفی مطالب ارائه شده هستیم که بخشی از آن قطعاً به دلیل ادا کردن دین برگزار کنندگان به تعدادی مشخص است و بخش دیگر آن، اهداف مادی برگزاری این کنفرانس است، که باعث می‌شود این تصور مدام پر رنگتر جلوه کند، که متولیان برگزاری این کنفرانس کمترین دغدغه را در توسعه و بالندگی منابع انسانی این کشور دارند.

با امید به اینکه روزی در این دیار شاهد برگزاری کنفرانس توسعه منابع انسانی مستقل و غیر وامدار به جریانات مختلف باشیم، تا جدای از صدور بیانیه‌ای تشریفاتی در پایان کنفرانس،‌ افراد راسخ‌تر از گذشته در پی برداشتن گامهایی در راستای اعتلاء و توسعه منابع انسانی باشند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ۳۱ امرداد ۱۳۸٩ | ٢:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

دیدنی‌ها

قبل از پرداختن به دیدنیهای تایلند(در حد وسع، با کمک بخشی از مطالب سایت هماتور و جاهایی که مجال رفتن به آنها فراهم شد)،‌ذکر چند نکته ضروریست:

1)      برای رفاه حال توریست امکانات اولیه که مهمترین آنها سرویس بهداشتی می‌باشد، به تعداد بسیار زیاد و در هر لحظه که نیاز به استفاده باشد، بدون پرداخت هیچ وجهی(برعکس استانبول که تعداد سرویسها بسیار کم و اکثراً برای استفاده 1 لیر می‌گرفتند) مهیاست، آنهم سرویس‌هایی بسیار تمییز و بهداشتی.

2)      نکته دیگر جریان زنجیروار ترغیب برای بازدید از اماکن دیدنی تایلند است، برای مثال در خیلی از موارد شما زمانی که قایق، توک توک و یا تاکسی اجاره می‌کنید، مملو از بروشورها و کاتالوگ‌های اماکن، مراکز خرید و شوهای دیدنی تایلند است، که راننده حاضر است بدون کوچکترین چشم‌داشتی (شاید‌ هم سیستم جوری تعریف شده است که با بردن مسافر به آنجاها پورسانت دریافت نماید.) حاضر است شما را به بازدید آنجا ببرد،‌ و اگر بخواهد دو ساعت از  جذابیت‌های کشورش برایتان بگوید، خسته نمی‌شود(البته اگر انگلیسی بلد باشند).

شهر سوخته

شهر تاریخی آیوتایا که به مدت ۴۱۷ سال پایتخت تایلند به شمار می رفته، یکی از تاریخی ترین بناهای این کشور است که در زمان خود از بزرگترین شهرهای دنیا و مرکز تمدن آسیای جنوب شرقی بوده است.

پادشاهی آیوتایا که در سال ۱۳۵۰ ایجاد شده بود و در واقع دومین پایتخت سیام پس از سوخوتای Sukhotai به شمار می رفت، در قرن ۱۶ به اوج قدرت، ثروت و فرهنگ رسید و قلمرو آن فراتر از لائوس، کامبوج و برمه کنونی گسترش یافته و حتی با فرانسه زمان لویی چهاردهم رابطه داشت. آیوتایا در ۸۹ کیلومتری شمال شهر بانکوک قرار گرفته و معماری آن ترکیبی از هنر معماری کامبوج و هنر دوره سوخوتای است. این شهر که بسیاری در قرن ۱۷ آن را از زیباترین شهرهای جهان می دانستند، از سال ۱۹۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است.

آیوتایا تا سال ۱۷۶۷ محل حکومت ۳۳ تن از پادشاهان تایلند از خاندان های مختلف بود تا اینکه در نیمه های قرن ۱۸برمه ای ها آن را فتح و تخریب کردند. از این شهر که زمانی بیش از ۴۰۰ معبد را در خود جای داده بود، امروزه تنها مجموعه ای از معابد و ردیف هایی از بوداهای نیمه ویران و قدیمی بر جای مانده است.

معابد بانکوک

در بانکوک بیش از ۲۶ هزار معبد (وات) وجود دارند که از جمله مهم ترین آنها سه معبد بودای طلایی، بودای خوابیده و بودای مرمرین است. معنی دقیق وات ، معبد بوداییان و محل تحصیل و سکونت راهبان این آیین است اما امروزه به تمامی اماکن مقدس آیین بودیسم در تایلند و نیز تمامی عبادتگاه های ادیان مختلف به جز مسجد، وات گفته می شود.

معبد بودای طلایی: Traimit Buddha

یکی از معروف ترین وات های تایلند است که پس از کشف اتفاقی بودای آن به شهرت رسید. حدود نیم قرن پیش این بودا که برای جلوگیری از تاراج آن توسط برمه ای ها با ساروج پوشیده شده بود، به هنگام جابجایی به زمین افتاده و بخشی از آن کنده شد و مجسمه بودایی از طلای خالص به ارتفاع ۳.۵ متر و وزن ۵.۵ تن در زیر آن کشف شد. این معبد در محله چینی ها واقع شده است.

معبد بودای خوابیده: Reclining Buddha

بزرگترین و قدیمی ترین معبد بانکوک است که در مجاورت کاخ پادشاهی واقع شده و بیش از هزار مجسمه بودا را در خود جای داده است. این بودا در دوران رامای سوم ساخته شده و نخستین مکان برای ماساژ سنتی تایلند به شمار می رود. بودای خوابیده ۴۶ متر طول و ۱۵ متر ارتفاع داشته، با طلا پوشیده شده و در چشمهای آن مروارید به کار رفته است.

معبد بودای مرمرین:Emerald Buddha

یکی از زیباترین معابد بانکوک است که حدود یک قرن پیش در دوران رامای پنجم، با مرمرهای عظیم و سفید ایتالیایی ساخته شده است. این معبد به نوعی نمادی از تایلند به شمار می رود و ساخت آن آغازگر ورود ایده های غربی به این کشور بوده است.

Floating Market

در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بانکوک، بازار روی آب این شهر قرار دارد که در آن زنان محلی میوه و سبزیجات خود را در قایق های کوچک می فروشند. این بازار همیشه مملو از فروشندگان و خریدارانی است که بر روی کانال شهر بانکوک در حال خرید و فروش محصولات گیاهی و سبزی و غذاهای محلی هستند. شلوغ ترین ساعات کار بازار ۶ تا ۱۱ صبح است و از این رو بهتر است که گردشگران از این شیوه سنتی خرید و فروش کالا در ساعات اولیه صبح بازدید کنند. این کانال آب که در سال ۱۸۶۸ به دستور پادشاه رامای چهارم برای سهولت در سفرهای آبی بین شهری ساخته شده است، محلی بسیار جذاب برای گردشگران است و آنها می توانند با کرایه قایق از این مکان کم نظیر دیدن کنند.

Safari World

بزرگترین باغ وحش آزاد تایلند با مساحت ۲۰۰۰ کیلومترمربع در خارج از شهر بانکوک قرار دارد. این مکان دارای دو بخش اصلی است: یکی محل نگهداری حیوانات وحشی و دیگری پارک آبی که گونه های متعددی از حیوانات دریایی در آن وجود دارند. در این پارک وحش آزاد، گردشگران به دنیای حیوانات کمیاب نزدیک شده و تغذیه شیر و ببر را از نزدیک می بینند.

اصلی ترین جاذبه این باغ وحش، محوطه ای است که در سال ۱۹۸۸ ایجاد شده و در آن می توان حیوانات وحشی را در زیستگاه طبیعی خود دید. مسیر بازدید از این محل ۸ کیلومتر بوده و ۴۵ دقیقه به طول می انجامد. هیجان انگیز ترین بخش بازدید از دنیای وحش زمانی است که گردشگران وارد جنگلی گرمسیری می شوند که در آن تمساح‌های گرسنه و گوریل‌ها منتظر آنها هستند.

در بخش دیگری از این پارک نمایش بوکس میمون ها اجرا می شود که کم از شهرت بوکس تایلندی ندارد! در پارک آبی این باغ وحش نیز، دلفین ها که باهوشترین حیوانات دریایی خوانده می شوند، نمایش هایی را با توپ اجرا کرده ،آواز خوانده، گردشگران را بوسیده یا با آنها دست می دهند. همچنین شما می‌توانید به تماشای یک جنگ دریایی فوق العاده اکشن بروید و یا به نمایش پرنده‌ها که جذابیت زیادی دارد.

نمایش فیل‌ها یکی از بهترین برنامه‌های گذراندن یک روز کامل در سفری ورد است.

Calypso cabaret show

شوی بسیاز زیبا شبیه فیلم Nine مهیج و بیادماندنی،‌ در هتل آسیا نزدیک مرکز خرید MBK که شما می‌توانید بصورت مستقیم از مونوریل استفاده کنید و در ایستگاه مورد نظر از خروجی سمت راستتان وارد هتل آسیا شوید. توصیه می‌کنم تمامی دوستانی که قصد عزیمت به بانکوک را دارند حتماً سری به این شو زیبا بزنند.

The Grand Palace

یکی از مکان هایی که هر گردشگری در تایلند از آن بازدید می کند، کاخ پادشاهی و معبد بودای زمردین Emerald Buddha است. این کاخ در واقع مجموعه ای از ساختمان های مختلف است که از اواخر قرن ۱۸ تا نیمه های قرن ۲۰ محل سکونت تمامی پادشاهان تایلند بوده اند.

ساخت این کاخ با چوب در سال ۱۷۸۲ آغاز شد و در دوران تاجگذاری رامای اول به پایان رسید. این پادشاه در طول سلطنت خود آن را تبدیل به امارتی مستحکم تر کرد. نقشه اولیه این کاخ از دوره آیوتایا Ayutthaya گرفته شده، ابتدا مساحت آن حدود ۵۱۰ کیلومترمربع بوده و در زمان سلطنت رامای دوم به اندازه کنونی خود یعنی ۶۰۰ کیلومترمربع رسیده است.

ساختمان های متعدد این کاخ در دوران رامای اول ساخته شده اما پادشاهان بعدی بخش هایی ازآن را تغییر داده، نوسازی کرده یا به منظور ساخت بناهای جدیدتر، تخریب کرده اند. این کاخ در ساحل غربی رودخانه بانکوک واقع شده و گرداگرد آن را دیواری به طول ۱۹۰۰ متر فراگرفته است. آن سوی دیوار هم کانالی قرار دارد که در گذشته به منظور حفاظت از کاخ در برابر دشمنان ساخته شده و منطقه اطراف کاخ را به صورت جزیره در آورده است.

Crocodile farm

در ۲۵ کیلومتری جنوب بانکوک، بزرگترین مرکز پرورش و نگهداری کروکدیل ها در جهان قرار دارد که بیش از ۳۰ هزار تمساح را در خود جای داده است. در این مرکز که دارای گونه های مختلف تمساح آب های شور، آمریکای جنوبی و رود نیل است، همه روزه نمایش های متنوعی از این جانوران به همراه سایر جاذبه های حیات وحش برای بازدیدکنندگان اجرا می شود که محبوب ترین آنها فیل سواری است.

تمساح های این مرکز که بیش از ۳۰ سال است در محوطه ای وسیع و کاملا امن نگهداری می شوند، در اندازه های مختلف از چند سانت تا ۶ متر وجود دارند. محل پرورش تمساح ها در سال ۱۹۵۰ به منظور حفظ و تغذیه این حیوان که در خطر انقراض قرار داشت، ایجاد شد و در طول سالیان بعد به مکانی برای استفاده از گوشت و پوست این خزندگان خطرناک تغییر یافت. اکنون در این محل، محصولاتی ساخته شده از چرم یا پوست تمساح از قبیل کیف و کفش، عرضه می شوند.

ALANGKARN & Nong Nooch Tropical Botanical Garden

دو مجموعه عالی برای گردشگران در کنار هم، از یکسو باغ زیبایی با استفاده از گلدانها و سفالها و نقش‌های بسیار زیبی پرندگان تزیین شده است و به تنهایی یک مموری 4 گیگا بایتی می‌خواهد و از سوی دیگر شوهای زیبایی با حیواناتی همچون فیل و نمایشهای سنتی و زیبا مانند بوکس تایلندی در کنار رقص و ساز و آواز.

جزیره مرجان

یکی از مهم ترین جاذبه های پاتایا، سفری یک روزه به جزیره مرجان است. این جزیره که با شهر ساحلی پاتایا حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد، دارای سواحل شنی سفید است و هرروز صبح لنج هایی به طرف آن حرکت کرده و بعداز ظهر بازمی گردند. طی این مسیر با لنج، ۴۵ دقیقه و با قایق موتوری، ۱۵ دقیقه است. محیط این جزیره بسیار آرام، سواحل آن بسیار زیبا و آب های آن دارای مرجان های بی نظیری است. گردشگران در این جزیره می توانند با قایق های کف شیشه ای، به تماشای این مرجان ها بروند. در اینجا امکان شنا، غواصی، حمام آفتاب، ورزش های آبی مثل اسکی روی آب و موج سواری برای همه وجود دارد و رستوران آن نیز با غذاهای لذیذ دریایی از گردشگران پذیرایی می کند. همچنین در فاصله رفتن به این جزیره شما می‌توانید الن سواری کنید(که توسط یک قایق بر روی آب کشیده می‌شود) و یا در قسمت دیگری غواصی کنید و از دورن آب از شما در کنار ماهیها و جلبکها عکس بگیرند.

Under Water World

دنیای زیر آب پاتایا یکی از دیدنی ترین مکان ها برای گردشگران است که در آن می توانند گونه های مختلف حیوانات آبزی را در آکواریم بسیار بزرگی مشاهده کنند.

Mini siam

 

مجموعه ای از ماکت آثار باستانی جهان و تایلند در مینی سیام شهر پاتایا برای گردشگران تایلند گردآورده شده است. این آثار که به دست هنرمندان تایلندی ساخته شده اند، شامل بناهایی چون برج ایفل، کاخ کرملین، کاخ الیزه، برج پیزا، طاق نصرت، کاخ پادشاهی تایلند و از همه مهمتر تخت جمشید می شوند.

باغ وحش پاتایا

این باغ وحش دارای بیش از ۲۰۰ ببر بنگال و صد هزار تمساح است و در کنار آن نیز دارای گونه های مختلفی از حیوانات دیگر است که سرگرمی های متعددی را برای گردشگران فراهم می کند. در این باغ وحش، ببر ها نمایش های زیبایی از جمله پریدن از حلقه های آتش و راه رفتن روی طناب را در سیرک اجرا می کنند. تمساح های این مکان نیز هر روز چندین نمایش دارند و فیل ها نیز گردشگران را ماساژ می دهند.

ببر های بنگال که در این مکان نگهداری می شوند، بزرگترین گونه ببر در جهان هستند و رنگ آنها زرد مایل به قهوه ای یا خاکستری است. ببرها معمولا تنها زندگی می کنند و آنهایی که با هم هستند، ببر ماده و بچه هایش هستند.

دیدنیهای تایلند بسیار وسیع‌تر و بیشتر از موارد ذکر شده در بالاست. امیدوارم توانسته باشم در این مجال اندک گوشه‌هایی از سفر به کشوری با قریب ماهانه 1200000 نفر توریست(طبق نوشته‌های یک ژورنال در تایلند) را برای شما همراهان گرامی به تصویر بکشم.

برای دیدن بخشی از عکس‌های این سفر، می‌توانید سری به فتوبلاگ من به آدرس زیر بزنید:

http://hrm.webphoto.ir


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: سفرنامه


تاريخ : ٢۸ امرداد ۱۳۸٩ | ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

خرید

یکی از علاقه‌مندیهای مسافران به سرزمین هزار معبد، خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ و کوچکی‌ست که در شرایط رقابتی، با قیمتهایی مناسب(لااقل خیلی ارزان‌تر از ایران) مشغول فعالیت هستند.

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون که در تمامی شهرها در شعبات متعدد دایر هستند، به دلیل ‌اجناس متعدد و با کیفیت(به قول یکی از همراهان از شیر مرغ تا جون آدمی‌زاد)، لیبل خورده(برای اطلاع از قیمت) و باز در تمامی ساعات(لااقل تا زمانی که ما بیدار بودیم) یکی از مهمترین و بهترین مراکز تهیه لوازم مورد نیاز است.

مراکز فروش معتبری همچون، MBK، Bo Be Market، JJ. Mall، Robinson، Carefour، Jusco، Pratunam، Siam Center و ... با طراحی‌های مدرن و زیبا، شوها و روش‌های خاص فروش به هر طریقی در پی جلب مشتری و فراهم کردن رضایت وی هستند.

البته در خصوص جای مناسب برای خرید، به نظر من جی جی بازار (JJ. Mal) به دلیل اینکه مرکز خرید خود شهروندان تایلند است هم وسعت بیشتری دارد،‌ هم قیمتهای مناسبتر و از همه مهمتر با نگاه شخصی،‌ به دلیل علاقه شدید و پس از گشتن‌های متعدد بالاخره تو این بازار توانستیم تعداد زیادی از تمبرهای کشور تایلند را هم خریداری کنیم. این تمبرها با در برداشتن تصاویر بسیار زیبا از پوشش،‌ غذا،‌ سلسله پادشاهی، مراکز تاریخی و ... معرف فرهنگ و غنای تاریخی این کشور بودند.

 

یک نکته دیگر در خصوص این بازار، قطار زیبا و نوستالوژیکی بود که در وسط بازار مسافران را جابجا می‌کرد. نمونه این قطار را در خیابان تقسیم استانبول دیده بودم و برایم تداعی خاطره شد.

آنچه در این بازارها به وضوح قابل مشاهده است،‌ مواردی است همچون:

 

  • صنعت چرم شامل کفش،‌کیف،‌کمربند(از تمساح و فیل و کرگدن و ...)

  • جواهرات بسیار زیبا و پرارزش در کنار بدلیجات‌های بازهم زیبا ولی کم ارزش

 

  • صنایع دستی زیبا، اعم از چوبی و سفالی و فلزی(در همه موارد با اشاره به تاریخ و اعتقادات مردم، برای مثال منقش به تصویر فیل که ریشه دیرینه در باور آنان دارد)
  • چای و برنج(در رایحه و انواع مختلف)،‌دو محصول استراتژیک برای تایلند
  • صنایع الکترونیک(در قیمت‌هایی بسیار عالی ولی اکثراً با زبان تایلندی،‌ برای مثال لپ تاپ حدود 450 هزار که زبان ویندوزش تایلندی بود و من از دردسرهای تغییر آن بیمناک)

  • ماساژ و کلینیک‌های متعددی که در همه جا به وفور قابل روئیت هستند، برای ماساژ قسمتهای مختلف بدن بصورت جداگانه و یا کامل (سر، پا، پشی و شانه، کل بدن، با روغن و عطرهای مخصوص تایلندی)

 

  • در تمامی مراکز خرید وجود رستورانها و فست فودها بیشتر از هر چیزی به چشم‌ می‌آید. دوستی می‌گفت تایلندی‌ها در خانه‌هایشان آشپزخانه ندارند و همه وعده‌هایی غذایی را در بیرون سرو می‌کنند، که البته با توجه به شلوغی تمامی این رستورانها بطور قریب به یقین درست است. البته شاید در قسمت‌های بعد به اینکه چی می‌خورند هم اشاره کنم،‌اگر قول بدهید چندش و تهوع و غیره را کنار بگذارید.
  • گلهای زیبایی که با آن گردنبند، دستبند و ... می‌سازند و بسیار چشم نواز و خوش رایحه است.
  • برگزاری شوها و فستیوالهای رقص و جشن‌های سراسر شاد و مهیج با اسپانسری این مراکز(نمونه آن برگزاری مسابقات رقص تایلند در نزدیکی مرکز خرید MBK بود که ما هم سعادت دیدن از نزدیک و هم پخش زنده آن از کانالهای کشور تایلند را داشتیم)
  • و از همه مهمتر روی باز، تبسم و مشتری مداری که در قسمتهای قبل هم به آن اشاره کرده بودم.

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: سفرنامه


تاريخ : ٢٧ امرداد ۱۳۸٩ | ۱٠:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

حمل و نقل

 اگر از چراغ‌ قرمزهای ممتد و طولانی بانکوک بگذریم، راحتی رفت و آمد برای ساکنین و توریست‌ها کاملاً مشهود است، چرا که با بهره‌گیری از خط ریلی وسیع، اتوبان‌های چند بانده، تاکسی در حجمی غیر قابل باور و ... جابجایی را به راحتی در داخل کلان شهر بانکوک انجام  می‌دهند.

توک توک: موتوری که یک اتاقک برای جابجایی 2 تا 3 مسافر بر روی آن سوار شده و هر راننده با توجه به سلیقه خود آن را آراسته است، به دلیل ارزانی، سرعت مناسب، عبور از ترافیک به خاطر عرض کمتر و از همه مهمتر هیجانی که برای خارجی‌ها به همراه دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از اصلی‌ترین وسایل جابجایی توریستها در بانکوک است. 

 تاکسی‌های رنگی: تاکسی در بانکوک به رنگهای بسیار زیبا و شاد و در تعداد بسیار زیاد، در تردد هستند که در عمده موارد به درخواست مسافر تاکسی‌متر خود را روشن می‌کنند و به لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه می‌باشند، چراکه در هنگام سوار شدن مسافر 35 بَت (1150 تومان) و پس از آن به ازای هر کیلومتر نزدیک 2 بَت هزینه در بر دارند.

 در هرشرایطی توصیه می‌شود به جای توافق بر سر نرخ کرایه، از راننده بخواهید تاکسی‌متر را روشن کند و اگر امتناع کرد، که خیلی غیر محتمل است نگران نباشید، چون به تعداد هر توریست فکر کنم 10 تاکسی خالی در بانکوک پیدا می‌شود.

 مترو: ما که در بانکوک عمده ترددهایمان با استفاده از مترو بود، که بسیار عالی و مقرون به صرفه است، ضمن اینکه بودن با مردم بومی، خنکی دلچسب مترو در فصل گرم تایلند، دسترسی سریع و راحت، وصل شدن راحت به ایستگاه مونوریل از دیگر مزایای متروی بسیار زیبا و شیک بانکوک است.

مونوریل: جایی که بهترین نقطه برای دیدن برجهای عظیم و مناظر زیبای شهری است و سرعت و دسترسی راحت، در کنار هزینه مناسب اشتیاق به استفاده از این وسیله را دو چندان می‌کند.

قایق: برای رفتن به قسمتهای مختلف رودخانه موجود در داخل شهر بانکوک، می‌توان از قایق‌های اسکله ریور سیتی و سایر نقاط شهر استفاده کرد. در خصوص توریستها قایقهای اجاره‌ای زیادی هم وجود دارند، که با رفتن به قسمت‌های مختلف آبی شهر جاذبه‌های بی‌نظیری را در پیش روی مسافران قرار می‌دهند.(هزینه اجاره اختصاصی یکی از این قایقها 33 هزار تومان درآمد که براستی نسبت به جاهایی که رفت و مناظری که دیدیم، خیلی ارزان بود)

 تاکسی وانت(پاتایا): در پاتایا همه تاکسی‌ها وانت هستند و در قسمت سقف وانت زنگهایی را برای اطلاع راننده از محل پیاده شدن مسافر تعبیه کرده‌اند. هیجان،شکل و شمایل خاص، ارزانی و نسیم خنک پشت وانت از مهمترین ویژگی‌های استفاده از این وسیله در شهر ساحلی پاتایاست.

 تعهد و وجدان کاری:

 یکی از مهمترین مسائلی که در تمامی مدت ذهن من را به خودش مشغول کرده بود، تعهد و اعتقاد راستین مردم به کاری بود که انجام می‌دادند، که در همه موارد مشتری مداری حرف اول را می‌زد. از ایستادن‌ها و لبخندهای متمادی پرسنل هتلها و اماکن عمومی، لباسهای فرم در تمامی صنف‌ها و تمیز بودن عجیب آن لباسها، نگاه‌های دقیق و حساس نظافتچی‌ها و خدماتی‌ها به تمیزی و نظافت از سر تعهد، نه رفع تکلیف در جای جای شهرها، تعهد راننده‌ها به ارائه اطلاعات درست و منتظر ماندن‌های زیاد بدون هیچ چشم‌داشتی در ارائه سرویس به مسافران، احترام و تبسم همیشگی فروشندگان علیرغم خرید نکردن و اذیت کردنهایشان، راهنمایی و آدرس دهی‌هایی که گاهاً با همراهی توأم بود و از همه مهمتر با یک نگرش سیستماتیک، اعتقاد به اینکه حضور توریست برکت و نفع عمومی را برای همه آن جامعه به دنبال دارد.

 چند مثال ساده:

 1)  خاطره اجاره قایقی که بی اعتنا به راهنمایی‌های یک نفر و تصور اینکه در یک قضیه دلال بازی می‌خواهد نفعی ببرد، بعداً متوجه شدم که بدون هیچ چشم‌داشتی بخش زیادی از زمان خودش را صرف راهنمایی، همراهی و ارائه اطلاعات به ما کرده بود.

 2) راننده‌ای که در Safari world قریب 6 ساعت بدون هیچ کرایه اضافه‌ای منتظر ما مانده بود تا مجدداً به هتل برگرداند.

 3) راننده ونی که برای در امان ماندن ما از باران و اینکه مسیری را پیاده طی نکنیم، ما را تا بند آمدن باران، که زمان کمی هم نبود،‌ در ماشین با محبت و تبسم از ما پذیرایی کرد.

 و البته رفتارهای زیادی از این دست که به کرات در لبخند دوستانه تک تک تایلندی‌ها قابل مشاهده بود.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: سفرنامه


تاريخ : ٢٦ امرداد ۱۳۸٩ | ۱:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

شگفتی‌های طبیعت

تایلند در قلب جنوب شرق آسیا، بین کشورهای هند و چین و در شمال خلیج تایلند و شرق دریای آندامان واقع شده است. تایلند با مالزی در جنوب، با میانمار (برمه) در شمال غرب، با لائوس در شمال شرق و با کامبوج در جنوب شرق هم مرز است. تنها راه ارتباط زمینی میان دو کشور مالزی و سنگاپور با سایر کشورهای آسیا نیز از طریق تایلند است، بنابراین مسیر پروازی از تهران به بانکوک به این قرار است، از مرز زاهدان وارد کشور پاکستان شده سپس وارد هندوستان و با عبور از دهلی و جمشیدپور، وارد میانمار می‌شود، سپس با طی کردن خلیج بنگال (توام با تکانهای شدید به دلیل شرایط خاص جوی این خلیج) به بانکوک می‌رسد.

آنچه در بدو ورود به بانکوک و از داخل هواپیما جلب توجه می‌کند سرسبزی عجیب مزارع و کشتزارها و اشکال هندسی منظم و زیبای آنهاست که در کنار طراحی و نظم راه‌ها تصویر جالبی را پیش‌رو قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین منابع رشد اقتصادی در این کشور شالیزارهای عظیم برنج است که تایلند را به بزرگترین صادر کننده برنج در جهان تبدیل کرده است، از همین رو اصلی ترین شغل مردم در این کشور کشاورزی است. وجود جنگل‌های بسیار وسیع با حیوانات بومی متنوع یکی از جاذبه‌های دیگر طبیعی تایلند است.

در تمامی مسیرهای بین شهری تایلند طبیعت زیبا و سبز آن با درختهای نارگیل و میوه‌های خاص آن کشور نوید طراوت و حیات را می‌دهد.

اگر از فضای بالا به بانکوک بنگریم دو موضوع دیگر بسیار به چشم می‌آید، یکی حجم عظیم محموله‌های ترانزیتی است که با استناد به آمار و ارقام بیانگر صادرات وسیع محصولات این کشور به خارج می‌باشد و دیگری شیروانی‌های متعدد خانه‌ها به دلیل باران‌های موسمی و رگباری این دیار است، که در نوع خود فضایی بسیار رویایی و بی‌نظیر را تداعی می‌کند.

فرهنگ و زندگی

شاید بارزترین ویژگی فرهنگی این مردمان لبخند و احترام به همدیگر در رفتارهاست،‌ دو دست را به هم چسبانده و مدام به معابد، بزرگترها، ‌توریست‌ها و ... احترام می‌گذارند و پس از هر برخورد با استفاده از کلمه کاپونتا (متشکرم)، مراتب قدردانی خود را به عمل می‌آورند.

به اماکن مذهبی بودایی‌شان احترام زیادی گذاشته و مدام با رایحه گلهای خوشبو، انجام مراسم‌های خاص مذهبی، درآوردن کفش‌ها و پوشش مناسب برای ورود به بعضی از این اماکن، سعی در حفظ و بسط این روال دارند.

تایلندی ها همگی علاوه بر نام اصلی خود، دارای نام غیررسمی و معمولا کوتاهی نیز هستند که با آن یکدیگر را صدا می زنند. در این کشور پیش از نام بزرگترها عنوان Pee و برای کوچکترها عنوان Nong را به کار می برند.

سکوت در خیابان‌ها و بوق نزدن یکی از عجایب زندگی در کلان شهر بانکوک و دیگر شهرهای تایلند است، صبر عجیب راننده‌ها در مراعات عابرین و خودروهای دیگر، یکی از بارزترین ویژگی‌های زندگی در این کشور است که از چشم کمتر کسی پنهان می‌ماند.

در مورد موتورسواران نیز، همه (چیزی که من دیدم) از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند و جالب اینکه درصد بالایی از موتورسواران را نیز خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی و حتی در اتاق‌های هتل‌ها مقدور نیست و برای این قضیه در بسیاری از جاها اتاق‌های مخصوصی برای کشیدن سیگار تعبیه شده است.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: سفرنامه


تاريخ : ٢٥ امرداد ۱۳۸٩ | ٢:٥۳ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

پس از بازگشت از سفر بنا دارم تا به ارائه مطالبی در خصوص یکی از قطب‌های اصلی گردشگری دنیا بپردازم، کشوری که سرزمین هزار معبد نام گرفته و زیبایی‌های شگفت انگیز آن با گرایش‌های هر نوع سلیقه‌ای جور درمی‌آید. کشوری که سرزمین لبخندهاست و در تمامی لحظات تبسمی توأم با رضایت بر لبان مردم آن دیار نقش بسته است و همین مهمان نوازی مشتاقانه، توریست را بر آن می‌دارد تا در هیچ شرایطی احساس غریبی نکند و انگار که سالهاست این مردمان را می‌شناسد.

مقصد تایلند بود، سرزمین آزادی، کشوری در جنوب شرقی آسیا که پایتخت آن بانکوک است و دارای ۵۱۴۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت می‌باشد که ۴٪ آن را آب تشکیل داده‌است.

پرچم کشور تایلند از سه رنگ سفید و قرمز و آبی تشکیل شده که رنگ قرمز نماد ملت ، رنگ سفید نشان مذهب و رنگ آبی نماد حکومت سلطنتی است.

در حدود ۹۵٪ مردم تایلند بودایی هستند. مسلمانان، با حدود 4٪ جمعیت ، بعد از بوداییان بزرگ‌ترین گروه مذهبی این کشور هستند.

کشور بودایی تایلند که قرن ها با نام سیام Siam شناخته می شد، شاهراه مذهب، فرهنگ و مهاجرت آسیای جنوب شرقی بوده است. تایلند کنونی به سال ۱۲۳۸ ایجاد شده و برخلاف کشورهای منطقه، هیچگاه مستعمره و تحت سلطه قدرت های اروپایی نبوده است. کلمه تای Thai به معنی آزادی است و تایلند یعنی سرزمین آزادی. قرن ها پیش، مردمی از جنوب چین به تدریج به سوخوتای (تایلند کنونی) مهاجرت کرده و به تدریج در مناطق حاصلخیز کناره رودی در جنوب چین ساکن شدند. در اوایل قرن ۱۴، تایلندی ها شهر کوچکی را در سوخوتای بنا کرده و در اواسط این قرن نیز آنجا را به پادشاهی مستقل تایلند تبدیل کردند که پیدایش زبان، فرهنگ و معماری این کشور هم متعلق به همین دوره است.

در این سفر ویژگی‌های خاص صنعت توریسم بیشتر از هر چیزی جلب توجه کرد و انگار این کشور برای گردشگری و گذراندن اوقات شاد‌، مهیج و پر از انرژی مردم دنیا بنا شده است. قصد من در این سفرنامه پرداختن به این ویژگیها و بیان گوشه‌هایی از سفر به سرزمین شگفتی‌هاست که به توصیه دوستان به روایت آن در نوشتارهای بعدی می‌پردازم.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: سفرنامه


تاريخ : ٢٤ امرداد ۱۳۸٩ | ۱٠:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

این پست را در هنگام  انتظار در فرودگاه امام برای خروحی ٩روزه از کشور برای همراهان می نگارم.

ناراحت از کیفیت پایین کنفرانس ششم توسعه منابع انسانی و حرف‌هایی زیادی در خصوص آن پس از بازگشت.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ۱٤ امرداد ۱۳۸٩ | ٩:٤۱ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

فردا شروع به کار دو روزه ششمین کنفرانس توسعه منابع انسانی در تهران است.

کنفرانسی که با این اهداف شکل گرفته است:

o        نشر و گسترش دانش توسعه منابع انسانی

o        توسعه و ترویج نگرش تخصصی و علمی به توسعه منابع انسانی 

o        معرفی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی توسعه منابع انسانی و کاربرد آنها در سازمانهای پیشرو و آینده نگر 

o        تبادل تجربه پیرامون دستاوردهای توسعه منابع انسانی در بنگاه‌های کسب و کار

امسال محورهای کنفرانس به شرح زیر تببین شده است:

1-         بهره­گیری از فناوری و رویکردهای نوین فناورانه( الگوهای بومی کار مجازی، نرم­افزارهای منابع انسانی، EHRM و ...) در توسعه منابع انسانی

2-         الگوهای تعادل میان کار و زندگی و کیفیت­بخشی به زندگی کاری با حفظ استحکام خانواده

3-         اثرات متقابل و تعاملی اقتصاد و سیاست­های اقتصادی (نظیر طرح هدفمندسازی یارانه­ها، سیاستهای کلی اصل 44 و خصوصی­سازی، کاهش تورم، تعدیل نیرو و ....) بر حوزه منابع انسانی

4-         نقش و جایگاه توسعه منابع انسانی در سیاست­های نظام اداری، قانون خدمات کشوری، برنامه پنجم توسعه و سند چشم­انداز 20 ساله

5-         نقش توسعه منابع انسانی در تحول سازمانی و خلق مزیت رقابتی

6-         توسعه مفاهیم و ترویج معنویت و اخلاق حرفه­ای در سازمان­ها

7-         مدیریت استعدادها و چالش­های جذب ، مدیریت و رهبری نخبگان در سازمانها

8-         فرآیندهای منابع انسانی (استراتژی های منابع انسانی، برنامه ریزی، جذب و استخدام، آموزش و توسعه، مدیریت دانش، ارزیابی عملکرد، انگیزش و جبران خدمت و ...)

9-         نقش مدیریت منابع انسانی در SMEها، شرکت های هلدینگ و سازمان های توسعه ای

برنامه های پیش بینی شده کنفرانس نیز به قرار زیر است:

1.       ارایه مقالات برتر

2.       سخنرانی اساتید، متخصصان و مدیران ارشد سازمانها

3.       ارائه مقالات به صورت پوستری

4.       سخنرانی صاحبنظران خارجی

5.       برگزاری میزگردهای تخصصی

6.       برگزاری کلینیک توسعه منابع انسانی

7.       مجموعه کارگاه های تخصصی

8.       همراه با مراسم اعطای جایزه تعالی منابع انسانی

این اتفاق امسال بر خلاف دوره‌های گذشته در دو روز متفاوت و در دو مکان مجزا، پذیرای اندیشمندان عرصه منابع انسانی است:

11 مرداد- مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما

12 مرداد - موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی

امسال دو نفر از اساتید خارجی در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد:

  • پروفسور دیوید کلاتربک، استاد دانشگاه Sheffield انگلستان
  • پروفسور کریس راولی، استاد مدیریت منابع انسانی در دانشگاه Cass Business School

با امید به اینکه امسال بر خلاف سنوات قبل، نظم در برگزاری و همچنین کاستن از تعارف و اختصاص زمان مازاد برای نور چشمی‌ها را شاهد باشیم. همچنین نکته مهمتر امیدواری به ارائه مقالات و سخنرانی‌های کاربردی در حوزه مدیریت منابع انسانی‌ست، تا شاید بتواند راه‌حل‌های موثری را برای فعالان در این حوزه به همراه داشته باشد.

در آخرین لحضات قبل از برگزاری، برنامه ارائه‌ها در سایت کنفرانس توسعه منابع انسانی قرار گرفت، که از طریق لینک زیر قابل دریافت است:

دریافت برنامه‌ها


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱٠ امرداد ۱۳۸٩ | ۱۱:٢۸ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

سکانس اول، کارمند بانک دولتی: خسته و بی‌رمق، در حال نوشیدن چای و بیسکویت، مشغول صحبت با سایر همکاران در مورد شهریه مدرسه بچه و قر زدن‌های مکرر، بی‌اعتنا به ارباب رجوع، کش دادن مدام کار، انجام یه عالمه کار متفرقه در لابه‌لای کار ارجاع شده بصورت اسلوموشن، اتمام کار ولی بصورت ناقص و تحویل رسیدهای مربوطه به ارباب رجوع، عودت مجدد جهت رفع نقص، پاسخ ندادن به خداحافظی و تشکر مراجع

سکانس دوم، کارمند بانک خصوصی: تحویل گرم و صمیمانه مشتری، راهنمایی در خصوص فرآیند انجام کار، انجام موارد ارجاع شده بصورت کامل، عودت رسید‌ها به مشتری، نیم‌خیز و تبسم در هنگام خداحافظی با مشتری

 

داستانی تکراری در ساختارهای متفاوتی که مدام می‌بینیم و من در اینجا، تنها به درج یکی از اون مشاهدات پرداختم.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ۱٠ امرداد ۱۳۸٩ | ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

مفهوم و دغدغه مشترک تمامی ادیان، رنگها، نژادها و زبانها

‌انسان، مخلوقی که عظمتش الهام بخش و شالوده خلق بیشتر آثار هنرمندان،‌ کتابهای نویسندگان و تلاشهای دانشمندان علوم رفتاری است.

آنچه که این مفهوم را غنا می‌بخشد، ذات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که تک تک انسانها از آن بهره‌مندند و با استفاده از عواطف، احساسات،‌ تألمات روحی و درونی خود، در مواجهه با شرایط و مقتضیات محیطی،‌ واکنش‌های متفاوتی را بروز می‌دهند.

انسانهایی که حاصل سالها تلاش و کنکاش علمی اثبات شده در مورد خود را براحتی بی‌اعتبار می‌سازند تا همواره ابهام در مورد پیچیدگی‌های پیدایش خود را بیشتر و بیشتر سازند.

برای ذکر مثالی در این مورد می‌توان به سلسله مراتب نیازهای مزلو (آبراهام هَرولد مَزلو) اشاره کرد، که بر اساس آن نیازهای انسان از نیازهای اولیه در طبقات پایین شروع شده و هرچه بالاتر می‌رود نیازهای انسان پیچیده تر می‌شوند. این نیازها به ترتیب عبارت‌اند از: نیازهای فیزیولوژیک، نیازهای امنیتی، نیازهای عاطفی، نیازهای اجتماعی- احترامی و نیازهای خودشکوفایی.

طبق نظریه مزلو، هر «نیاز» هرچقدر پایین‌تر قرار داشته باشد، قوی‌تر است و بدون ارضای نیازهای هر طبقه نمی‌توان به طبقه بالاتر دست یافت، اما همواره در کلاسهای مدیریتی موارد استثنایی را در این مورد برمی‌شمارند، همچون مهاتما گاندی که رسیدن او به خودشکوفایی در شرایطی شکل گرفت که در رفع ابتدایی‌ترین نیازهای خود دچار مشکل بود و یا بودا که با بهره‌مندی از تمامی نیازهای سطوح پایین‌تر به یکباره برای رسیده به خودآگاهی و خودشکوفایی از تمامی مقام و مکنت در اختیارش دست می‌کشد.

مثالهای دیگری از این دست را به کرات می‌توان در گوشه و کنار دنیا مشاهده کرد، لیکن هدف از پرداختن به این مطالب، تنها گذری اجمالی به ماهیت و پیچیدگی وجود انسانهاست، که در مراوده با آنها نگاه و طرز تلقی در این خصوص به درک و تفسیر بهتر رفتارهایشان می‌انجامد.

همچنین در طول حیات پرداختن بیشتر به ابعاد مختلف این مفهوم، امید و انگیزه‌های متعالی را در پیش پای انسان قرار می‌دهد که می تواند راهنما و منشأ حرکتهایی ارزشمند شود.

در جایی شنیده بودم که انسان بودن نیست، شدن است بنابراین اگر خود را در مسیر درست قرار دهد می‌تواند به کمال و تعالی برسد.

نگاهی به دسته‌بندی انسانها از نگاه دکتر شریعتی می‌تواند رهنمون مناسبی برای زیستن انسان در هر مقام و جایگاهی است.

دکتر علی شریعتی انسان‌ها را به چهار دسته تقسیم کرده است:

١ـ آنانی که وقتی هستند، هستند و وقتی که نیستند هم نیستند.

عمده آدم‌ها حضورشان مبتنی به فیزیک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آنهاست که قابل فهم می‌شوند. بنابراین اینان تنها هویت جسمی دارند.

٢ـ آنانی که وقتی هستند، نیستند و وقتی که نیستند هم نیستند.

مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هویت‌شان را به ازای چیزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصیت‌اند و بی‌اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آیند. مرده و زنده‌‌شان یکی است.

٣ـ آنانی که وقتی هستند، هستند و وقتی که نیستند هم هستند.

آدم‌های معتبر و با شخصیت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثیرشان را می‌گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داریم و برایشان ارزش و احترام قائلیم.

۴ـ آنانی که وقتی هستند، نیستند و وقتی که نیستند هستند.

شگفت‌انگیز‌ترین آدم‌ها:

در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمی‌توانیم حضورشان را دریابیم. اما وقتی که از پیش ما می‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک می‌کنیم، باز می‌شناسیم، می فهمیم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما همیشه عاشق این آدم‌ها هستیم. هزار حرف داریم برایشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گیریم قفل بر زبانمان می‌زنند. اختیار از ما سلب می‌شود. سکوت می‌کنیم و غرقه در حضور آنان مست می‌شویم و درست در زمانی که می‌روند یادمان می‌آید که چه حرف‌ها داشتیم و نگفتیم. شاید تعداد این‌ها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها


تاريخ : ٩ امرداد ۱۳۸٩ | ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

در یکی دور روز اخیر مجدداً شعرهای مرحوم مجتبی کاشانی (مدیر و مشاوری که در طی سالها تلاش مستمر در صنعت این مرز و بوم، به تبیین نقش دل در مدیریت پرداخت) را با صدای آن مرحوم شنیدم و مدهوش اعجاز کلام شیوا و بی‌پیرایه‌اش شدم و اینهم یکی از اشعار وی:

عشق را وارد کلام کنیم
تا به هر عابری سلام کنیم

و به هر چهره ای تبسم داشت
ما به آن چهره احترام کنیم

هرکجا اهل مهر پیدا شد
ما در اطرافش ازدحام کنیم

چشم ما چون به سروسبز افتاد
بهرتعظیم او قیام کنیم

گل و زنبور، دست به دست دهند
تا که شهد جهان به کام کنیم

این عجایب مدام درکارند
تا که ما شادی مُدام کنیم

شُهره زنبور گشته است به نیش
ما ازو رفع اتهام کنیم

علفی هرزه نیست در عالم
ما ندانیم و هرزه نام کنیم

زندگی در سلام و پاسخ اوست
عمر را صرف این پیام کنیم

«سالکا» این مجال اندک را
نکند صرف انتقام کنیم

در عمل باید عشق ورزیدن
گفتگو را بیا تمام کنیم

عابری شاید عاشقی باشد
پس به هر عابری سلام کنیم.

مجتبی کاشانی (سالک)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: از دیگران


تاريخ : ٧ امرداد ۱۳۸٩ | ۸:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

در وبلاگ قبلی و با الهام از صحبت های دکتر مهدی بهادری نژاد (بنیانگذار درس اخلاق مهندسی در دانشگاه شریف) در جریان چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، مطلب زیر را درج کرده بودم، که به سبب حفظ ضرورت پرداختن مجدد، آن مطالب را در زیر می‌آورم:

 

فعالیت های مهندسی از یک سو باعث تامین رفاه و آسایش مردم و از سوی دیگر باعث کشتار انسان های بیشتر و آلوده سازی بیش از حد محیط زیست و هدر رفتن منابع و ذخایر روی زمین شده است.

در حالی که مهندسان می توانند همچنان از قدرت خلاقیت و ابتکار خود استفاده نموده، مسائل مختلف را حل کرده و رفاه و آسایش بیشتری را برای خود و مردم فراهم کنند، ولی برخورداری از اخلاق مهندسی است که باعث می شود مهندسان، خود کنترل کننده ی فعالیت های خود شده و در نهایت حافظ منافع جامعه انسانی و سلامت محیط زیست باشند.

برخورداری از ارزش های انسانی و اخلاق مهندسی می تواند برای مهندسان آرامش خاطر، رضایت باطن و در نهایت شادی وافر بیافریند که هدف نهایی زندگی انسان در روی زمین است.

 

پرورش اخلاق مهندسی بر باورهای زیر استوار است:

 

1-      برای هر کاری که انجام می دهم، روش بهتری نیز وجود دارد، لازم است این روش بهتر را بیابم. این بهینه سازی یک فرایند دینامیکی بوده و باید در تمام مراحل انجام آن فعالیت ادامه داشته باشد.

2-      برای روش زندگی یی که دارم روش بهتری نیز وجود دارد، لازم است این روش بهتر را بیایم. این بهینه سازی نیز یک فرایند دینامیکی بوده و باید در تمام دوران زندگی ادامه داشته باشد.

3-      روشهای بهتر در انجام کار و یا زندگی در جهت بیشینه شدن شادی واقعی طول عمر می باشد که خداوند ما را برای آن آفریده است.

4-      بیشترین شادی درازمدت انسان، در ارائه موثرترین خدمت بی ریا به کسانی است که بیشترین نیاز را دارند.

5-      برای ارائه موثرترین خدمت لازم است سطح آگاهی و معلومات خود را در حرفه ای که انتخاب کرده ام، بالا برده و دانش خود را همیشه بروز نگه دارم.

6-      خدمتگزاری بی ریا به کسانی که بیشترین نیاز را دارند را یک عبادت دانسته و خداوند را به خاطر چنین فرصتی که برایم فراهم نموده، همیشه سپاسگزاری می نمایم.

7-      با ایمان و اعتقاد به آیات قرآن، اضطرابی برای تامین زندگی خود ندارم و با پیشه گرفتن تقوا (برخورداری از ارزشهای انسانی و اخلاق مهندسی) فقط برای خدمتگزاری بی ریا به کسانی که بیشترین نیاز را دارند، تلاش می نمایم و باور دارم که خداوند از طریق نظام دقیق و ظریف آفرینشش به فعالیت و حرفه من برکت و در زندگی من شادی می آفریند.

8-      اخلاق را برترین و عالیترین سرمایه بشری می دانم.

9-      پیشرفت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را مرهون برخورداری وافر مردم از اخلاق و ارزشهای انسانی می دانم.

در مثالهایی که ایشان ارائه دادند بیان شد که اگر یک مهندس ناظر شهرداری مجوز ساختمانی را که بر مبنای استانداردهای مهندسی طرحریزی نشده است تایید نکند و گاها فریب رشوه های کلان را برای بهبود کیفیت زندگی خود نخورد، شاهد از دست دادن جان عزیزان هم میهنمان در فرو ریختن ساختمانها نخواهیم بود.

از مهمترین مصادیق صحبت ایشان حادثه فرو ریختن ساختمان 7 طبقه بلوار فرهنگ سعادت آباد و گرفتار شدن 19 نفر از هموطنانمان در زیر آوار (دوشنبه 10 تیر ماه 87)، بدلیل رعایت نکردن اخلاق مهندسی بود.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ٦ امرداد ۱۳۸٩ | ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

امروزه در جامعه ایران، با آمار و ارقام متفاوتی که از نرخ بیکاری درج می شود نمی توان قضاوت درستی از وضعیت اشتغال در کشور داشت، لیکن این امر کاملاً مشهود است که عمده نیروهای جویای کار، افرادی هستند با تحصیلات دانشگاهی، که گاهاً فاقد مهارتهای لازم برای تصدی پستهای مختلف سازمانها هستند.

این مشکل را می توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد:


1) وضعیت دانشگاه های ما به شکلی است که تقاضای بازار کار منطبق با عرضه نیروهای تحصیل کرده در رشته های مختلف دانشگاهی نیست و این امر در ارتباط با اکثر واحدهای دانشگاهی، که در آن دانشجویان زیادی مشغول تحصیل (در رشته های فاقد تقاضا در جامعه)، هستند کاملا مشهود است.


2) متاسفانه نوع آموزش ارائه شده در دانشگاه ها کیفیت لازم را نداشته و بندرت مشاهده می شود شیوه ای جدید و بدور از فضای سنتی حفظ مطالب و برگزاری آزمون در دانشگاه ها به کار گرفته شود. این امر در نهایت به خروج نیروهای فاقد مهارت و تخصص از دانشگاه ها منجر می شود.


3) توجه بیش از حد به مدرک گرایی، مانع از هدفمند شدن جریان آموزش افراد شده و سردرگمی فراوانی را در خصوص انتخاب مسیر شغلی افراد به دنبال دارد. همچنین این امر افراد را از توجه به یادگیری و ارتقاء مهارتهای لازم باز می دارد.


4) عدم تناسب شاغلین و شغل های موجود در سازمانها(عمدتاً سازمانهای دولتی) که در بیشتر موارد بنا به رابطه های خارج از ضوابط سازمانی بوجود آمده است، مانع از تخصص گرایی و اشتغال افراد در رابطه با فعالیت های مرتبط شده است.


5) نبود شبکه های گسترده شناسایی قابلیتها و مهارتهای افراد در راستای تسهیل فرایند جذب و استخدام آنها، از دیگر عوامل نابسامانی بازار اشتغال ایران می باشد.


به امید روزی که دست های توانگر نیروهایی ماهر، توانمند و توسعه یافته، چرخه های صنعت، تولید و خدمات این مرز و بوم را بگردانند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ٤ امرداد ۱۳۸٩ | ۱٠:٤٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.