پس از سالها انتظار برای کتابی مناسب در حوزه مدیریت عملکرد،‌ اوایل امسال این کتاب توسط دکتر بهزاد ابوالعلایی نگاشته شده است، که در چند روز گذشته زمانهایی را صرف مطالعه و تعمق بر روی مطالب علمی و کاربردی این کتاب ارزشمند نمودم.

ضمن بیان این که کتاب حاوی کلیدهای مهمی در فرایند ارزیابی است، به تمامی همراهان عزیز حوزه منابع انسانی و مدیران و سرپرستان محترمی که درگیر کار ارزیابی عملکرد در سازمانها هستند، مطالعه آن را توصیه می‌کنم.

خلاصه کتاب: مدیریت منابع انسانی، یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین فرایندهای مدیریتی و پشتیبانی در سازمانها است که اگر به خوبی طراحی و اجرا شود نقش مهمی در موفقیت سازمانها و دست‌یابی آنها به اهدافشان خواهد داشت. این کتاب به یکی از مهم‌ترین اجزاء فرایند مدیریت منابع انسانی یعنی نظام مدیریت عملکرد می‌پردازد. در مدیریت عملکرد، اهداف و انتظارات عملکردی و رفتاری به صورت شفاف و روشن به ارزیابی شونده اعلام می‌شود و پس از گفتگوی اقناعی در مورد این اهداف و انتظارات، هر یک از دو طرف ارزیابی کننده و ارزیابی شونده، بخشی از مسئولیت عملکرد را با رویکرد مسئولیت مشترک به عهده می‌گیرند. کتاب درپنج فصل به عملکرد و مفاهیم آن، هدف‌گذاری و برنامه ‌ریزی عملکرد، نظارت مستمر و مربی‌گری، ارزیابی عملکرد و ارائه بازخورد ، تحلیل و مرور عملکرد و اقدامات اصلاحی می‌پردازد. کتاب راهنمایی کاربردی برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان در اختیار مدیران کشور قرار می‌دهد.

کتاب مذکور توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به چاپ رسیده است.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: از دیگران


تاريخ : ۳٠ تیر ۱۳۸٩ | ٤:٤٢ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

 

 

در ادامه مباحث مدیریت عملکرد با پرسشنامه جالب APEX در خصوص ارزیابی تعالی منابع انسانی در سازمانها، که بر گرفته از مدل استاندارد People Developer Standard می‌باشد، آشنا شدم.

این پرسشنامه که به همره مدل PDS با نام کشور سنگاپور شناخته می‌شود، دسته بندی جالبی در خصوص پارامترهای تعالی منابع انسانی در سازمانها دارد و مبنای خوبی برای پایش جایگاه سازمانها در این خصوص و شناسایی شکاف‌های موجود، تا رسیدن به وضعیت مطلوب است.

مطالعه و بهره‌گیری از این پرسشنامه برای دوستان فعال در عرصه مدیریت عملکرد، به دلیل کاربردها فراوان در فرایند و بازنگری‌های پس از اجرا بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه می‌توانید از طریق کلیک بر روی لینک زیر، پرسشنامه مذکور را دانلود کنید:

Assessment of people excellence


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۳٠ تیر ۱۳۸٩ | ٤:٢۸ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

مدتی قبل کار بر روی مقاله‌ای‌ را شروع کردم که مستلزم بررسی مدلها و الگوهای مختلف نگهداشت نیروی انسانی در سازمانها بود. علیرغم به اتمام نرسیدن کار مقاله به دلایلی، لیکن در این مجال به موارد موثری که در مطالعه و بررسی‌های انجام شده و همچنین بر اساس تجارب، درارتباط با نگهداشت و حفظ سرمایه‌های انسانی در سازمان شناسایی شده‌اند، به صورت تیتروار می‌‌پردازم:

o        پویایی مستمر در محیط کار

o        وجود سیستم‌هایی به منظور ارائه بازخورد به افراد

o        نظامهای انگیزشی و پاداش دهی مناسب، منطبق با عملکرد و رفتار موثر

o        توسعه و پرورش قابلیتهای پرسنل

o        وجود و توسعه کانالهای ارتباطی چند سویه، در سازمان

o        تفویض اختیارات متناسب با شغل و قابلیتهای فرد

o        رقابتی بودن حقوق‌های پرداختی سازمان

o        توجه به خانواده‌های پرسنل و ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین آنها و محیط کار

o        امکان بروزآوری دانش افراد، بوسیله دسترسی به منابعی همچون اینترنت،‌ کتابخانه و ...

o        اطلاع‌رسانی درست و شفاف سازمان، در خصوص اهداف و برنامه‌های پیش‌رو

o        تبیین مسیر شغلی افراد و تعهد سازمان نسبت به اجرای آن، مطابق رویه تعریف شده

o        شناسایی قابلیتها و شایستگیهای افراد و تلاش برای حفظ و توسعه آنها

o        اطمینان دادن در خصوص طولانی بودن مدت همکاری، در صورت اثبات تعهد افراد به سازمان

o        کاهش تنش‌ها و استرس‌های محیط کار و فراهم سازی محیطی سرشار از شعف و صمیمیت

o        امکان بیان آزاد نظرات و باورهای افراد، با پیش گرفتن سیاست درهای باز

o        پذیرش و استقبال از خلاقیت و بیان ایده‌ها، پیشنهادات و افکار نو

o        تلاش برای حفظ و بهبود روحیه افراد، با در پیش گرفتن سیاستهای رفاهی و انگیزشی مناسب

o        تیم سازی و عضوگیری افراد، بر اساس شایستگیها

o        پایش و بهبود سطح فرهنگ سازمانی

o        سنجش پریودیک رضایت شغلی و عمل به خواسته‌های مطرح شده، در حد امکان

o        یادآوری و اعلام مناسبت‌های مهم برای پرسنل (تولد، ازدواج، تولد فرزند، موفقیتهای تحصیلی و ...)

o        و در نهایت اثبات این موضوع که پرسنل سرمایه‌های اصلی سازمان و دارای اهمیت زیادی هستند.

مطالب عنوان شده تنها گوشه‌هایی از راهکارهای موثر بر نگهداشت و حفظ نیروی انسانی می‌باشد، که بعدها به شکل موشکافانه‌تری به بیان مسائلی در این رابطه خواهم پرداخت.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ٢٩ تیر ۱۳۸٩ | ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

 

در اخبارهای متعدد صحبت از تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به دلیل قطعی برق و خاموشی‌های مکرر و زیان‌های میلیونی به تبع آن است.

در تاریکی خیابان‌ها و گذر‌ها نگاه مغازه‌دارها بخصوص سوپرمارکت‌ها، بستنی فروش‌ها، پروتئینی‌ها و ... صحبت از درد دل‌ها و نگرانی‌های متعدد این خاموشی‌هاست.

همه این اتفاقات در فصل گرم تابستان پس از رقم زدن دو روز تعطیلی و وارد آمدن ضربات اساسی بر پیکره اقتصادی مملکت، همه را بر آن داشته تا تلنگری در خصوص خطر بحران انرژی و کمبود آن را بر خود وارد آورند، مقوله‌ای که از دیر باز به شکل شعارهای گوناگون از آن صحبت شده لیکن هرگز فرصت آن را نیافته‌ایم تا به آنها جامه عمل بپوشانیم.

در کنار تمامی این مشکلات کمبود برق، شاهد رفتار جامعه‌ای هستیم که به بهانه هر مناسبتی تمامی معابر را با چراغانی‌های مملو از لامپهای پرمصرف می‌آرایند و اندک توجهی به فردا روز خود و نسل آینده ندارند.

همان جامعه‌ای که نالان و رنجور از ناملایمات و کمبودهای منابع، در لحظات وفور نعمت آنچنان اصراف پیشه می‌سازد، که گویی نه برای خود آینده‌ای می‌بیند و نه برای نسل پس از خود.

این پرسش در مورد تمامی منابع انرژی در اختیار ما صادق است، که براستی کارکردهای این همه شعار در ارتباط با صرفه‌جویی و پرهیز از مصرف بی‌رویه منابع چه بوده است؟

ریشه این دوگانگی‌های فرهنگی در چیست که در باور، همه از اصراف بیزار و طالب صرفه جویی در مصارف هستیم ولی در عمل کوچکترین توجهی به باورهایمان نداریم؟


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی , روز نوشت‌ها


تاريخ : ٢٦ تیر ۱۳۸٩ | ۱۱:٥٥ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

اواخر سال 82 زمانی که در مجموعه عظیم ماشین‌آلات راهسازی مشغول فعالیت در زمینه منابع انسانی بودم، دوست عزیزی از واحد آموزش (آقای فرهاد خلفیان) شروع به نشر و ارسال مقالات و موضوعات ارزشمندی نمود، که در همان آغاز مورد توجه تعداد زیادی از کارشناسان و مسئولین سازمان قرار گرفت.

در مواردی که امکان ارسال مطالب از طریق ایمیل نیز فرهم نبود(برای مثال خطوط تولید و پرسنل صف) این امر از طریق برد‌های مجموعه انجام می‌شد. از مهمترین کارکردها و موارد قابل ذکر این شیوه آموزش، مواردی بود همچون:

1.     تنوع و تناسب مطالب ارسالی با مخاطباناز لحاظ پست سازمانی و تخصص مربوطه

2.     استفاده از این کانال در خصوص فرهنگ سازی بسیاری از پروژه‌ها

3.     فراهم سازی زمینه‌های تغییر در سازمان

4.     انتقال پیام‌های آموزشی به صورت مختصر و مفید

5.     ارتقاء و توسعه فرهنگ سازمانی

6.     بهبود نگرش مثبت و امید به تلاش و فعالیت موثر

7.     رسیدن افراد به تعاریف و واژه‌های مشترک کار در سازمان

8.     مشارکت و تشریک اطلاعات افراد در خصوص مطالب ارسالی

و موارد متعدد دیگر

اکنون پس از گذشت قریب 7 سال هنوز هم Inbox پرسنل آن مجموعه و افرادی که سازمان را بنا به دلایلی ترک کرده‌اند، حاوی مطالب ارزشمند ارسالی از سوی این دوست عزیزی است که عزم و اراده‌اش به استمرار مسیر در طی این سالها بسیار ستودنی ست.

ضمن تقدیر و ارج نهادن به دوست ارجمندم جناب خلفیان، امیدوارم همواره سربلند و موفق باشند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مدیریت منابع انسانی


تاريخ : ٢٦ تیر ۱۳۸٩ | ۱۱:٤٩ ‎ق.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()

مدت زیادی است که با جناب آقای دکتر بهزاد ابوالعلایی (استاد اندیشمند و گرانقدر حوزه مدیریت منابع انسانی) آشنا هستم و هراز گاهی سعادت دیدن و مشورت گرفتن از ایشان را می‌یابم.

این اواخر در کلاس مدیریت عملکرد ایشان از نظرات و دیدگاه‌های ارزنده‌ ایشان بهره‌مند شده‌ام که در راستای تحقیقات و پروژه‌های در دست انجام کمک و رهنمون‌های بسیاری را برایم به ارمغان داشته است.

بنا دارم تا در دست ‌نوشته‌‌های آتی بیشتر در مورد مطالب و تجربه‌های مرور شده در این دوره بنگارم، لذا برای شروع Handbook بسیار عالی مدیریت عملکرد را در لینک زیر قرار می‌دهم تا دوستانی که علاقه‌مند به این مبحث هستند، با مطالعه آن با اهمیت و الزامات استقرار فرایند مدیریت عملکرد در سازمانها بیش از گذشته آشنا شوند.

آدرس برای دانلود مطلب:http://www.ok.gov/opm/documents/handbook.pdf

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روز نوشت‌ها , مدیریت منابع انسانی , از دیگران


تاريخ : ٢۳ تیر ۱۳۸٩ | ٥:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : ایوب اسماعیلی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.